Po 3 latach prac sceneria jest w stanie zaawansowanym na tyle żeby szerzej o niej opowiedzieć. Ze wszystkich scenerii na moim warsztacie jest to na ten moment największa z nich. Po roku przerwy prace zostały wznowione, i obecnie skupiają się one na otoczeniu oraz pulpitach. Wątek będzie miał charakter bardziej kronikowy, a w kolejnych postach prezentowane będą postępy z tych prac, a w momencie publikacji wątek zostanie zedytowany na informacyjny. Uprzejmie dziękuję wszystkim osobom które przyczyniły się do reaktywacji prac nad scenerią - zwłaszcza ogi300, Jolopl, Jani_MK oraz mat517.
Kielecki Węzeł Kolejowy Kielce [Klc] - to trzykierunkowa stacja węzłowa, na której od linii nr 8 odgałęzia się dwutorowy szlak, łączący Kielce z południową częścią województwa oraz m.in. z Częstochową i Katowicami. Posiada ona 9 torów głównych, służących generalnie obsłudze ruchu pasażerskiego - pociągi towarowe przejeżdżają przez nią tranzytem m.in. w kierunku stacji Kielce Herbskie, posiadającej górkę rozrządową i tory do formowania składów towarowych. Do obsługi podróżnych służy tutaj 5 torów, zlokalizowanych przy trzech peronach - dwa z nich mają po 500 metrów długości, natomiast trzeci (przy budynku dworca) jest o połowę krótszy. Perony połączone są przejściem podziemnym z dworcem oraz ulicami: Mielczarskiego i Żelazną. Co ciekawe, krawędź posiada również tor odstawczy nr 6a, jednak nie jest ona użytkowana. Tory za peronem nr 3 służą głównie do odstawiania składów pociągów pasażerskich na postój - jeden z torów wyposażony jest w myjnię. Niegdyś pomiędzy torami nr 15 i 15a znajdowała się lokomotywa, pełniąca funkcję Stacjonarnego Urządzenia Grzewczego. Ze stacji odgałęzia się też kilka bocznic, mających swój początek na obu głowicach rozjazdowych. Ruch pociągów prowadzony jest przez nastawnię "Klc", która posiada urządzenia przekaźnikowe z sygnalizacją świetlną. Od strony Sitkówki funkcjonuje również posterunek SKP, natomiast na peronie 1 urzęduje dyżurny peronowy.
Kielce Herbskie [KHA, KHB] - to duża stacja towarowa, mająca niegdyś kluczowe znaczenie dla obsługi towarowej na liniach kolejowych nr 8 i 61. Zlokalizowana w północnej części kieleckiego, miała za zadanie obsługę ruchu zarówno lokalnego (pociągi z kamieniołomów w rejonie Rykoszyna i Sitkówki), jak również zapewnienie obsługi trakcyjnej (funkcjonuje tu duża lokomotywownia wachlarzowa). Obecnie funkcjonuje tutaj filia Wschodniego Zakładu Spółki PKP Cargo, gdzie wykonywane są przeglądy i naprawy lokomotyw spalinowych oraz wagonów towarowych. Układ torowy stacji składa się z grupy przyjazdowo-odjazdowej, zlokalizowanej we wschodniej cześci stacji. Grupa tych torów umożliwia obsługę składów towarowych w obu kierunkach, przy czym część torów na kierunek zachodni może pełnić funkcję jedynie przyjazdową. Na wysokości tej grupy torów znajduje się peron przystanku Kielce Herbskie oraz grupa 5 torów tranzytowych, a po jej drugiej stronie dość rozległa rampa ładunkowa. Bezpośrednio za grupą torów przyjazdowych znajduje się górka rozrządowa, wyposażona w zautomatyzowane hamulce torowe, mogąca prowadzić rozrząd na 20 torów grupy kierunkowo odjazdowej. Grupa kierunkowa umożliwia bezpośredni odjazd pociągów tylko w kierunku zachodnim, gdyż na to pozwalają urządzenia SRK oraz elektryfikacja tylko końcówek torów od strony zachodniej. W przypadku formowania pociągów odjeżdżających w kierunku wschodnim, składy pociągów musiały być przeciągnięte z powrotem na tory grupy przyjazdowo-odjazdowej. Na wysokości grupy kierunkowej znajduje się wyremontowany przystanek osobowy Kielce Czarnów oraz zabudowania wspominanego zakładu naprawczego taboru. W przeszłości planowano najprawdopodobniej rozbudowę stacji Kielce Herbskie o kolejną grupę torów, która miała się znajdować na zachód od grupy kierunkowej, a przynajmniej bezkolizyjny wjazd na grupę torów kierunkowych z toru nr 2 linii nr 61 (do dziś pozostał wybudowany wiadukt skrzynkowy pod realizację skrzyżowania). Na stacji ma swój początek kilka bocznic, m.in. bocznica do zaplecza ISE Kielce. Ruch pociągów prowadzony jest przez 3 nastawnie, w tym dwie dysponujące ("KHA" i "KHB"). W budynku nastawni "KHA" mieści się także nastawnia rozrządowa "KH1". Oprócz nich funkcjonują 2 posterunki zwrotniczych - "KH11" i "KH13". Nastawnie wyposażone są w urządzenia przekaźnikowe z sygnalizacją świetlną.
Kielce Białogon [KB, KB1] - to ostatnia stacja na linii, położona w granicach tego miasta. Obecnie posiada cztery tory główne, z których trzy znajdują się przy jednokrawędziowych peronach: pomiędzy torami 1 i 3 oraz przy torze 2. Oprócz torów głównych przez stację przebiega także jeden tor boczny, kończący się w połowie jej długości kozłem oporowym. Ruch pociągów na stacji prowadzony jest przez nastawnie "KB" i "KB1", które posiadają urządzenia mechaniczne scentralizowane z sygnalizacją świetlną. Nastawnia dysponująca znajduje się w budynku dworca i obsługuje także rogatki na przejeździe kolejowym przed stacją od strony Sitkówki. Na stacji ma też początek kilka bocznic.
Piaski koło Kielc [Pi] - to posterunek odgałęźny z ładownią, położony na północnych obrzeżach miasta. Rozpoczyna się tu krótka, jednotorowa łącznica w kierunku stacji towarowej Kielce Herbskie, umożliwiająca jazdę do niej bez zmiany czoła pociągu na stacji Kielce Główne. Na posterunku odgałęzia się również kilka bocznic, położonych po obu stronach torów linii 8. Po stronie wschodniej znajduje się kilka torów bocznych z obszernym placem ładunkowym, natomiast po stronie zachodniej - tor do zespołu bocznic. Jazda na bocznice odbywa się na przebiegi pociągowe, kończące się na semaforach zaporowych. Posterunek obsługuje w sumie 10 rozjazdów i posiada urządzenia przekaźnikowe z sygnalizacją świetlną, zabudowane w nastawni "Pi". W niewielkiej odległości za posterunkiem znajduje się wybudowany w latach siedemdziesiątych posterunek osobowy Kielce Piaski. Posiada on dwa perony jednokrawędziowe, połączone schodami z ulicą Łódzką. Na przystanku zatrzymują się tylko pociągi osobowe.
Kostomłoty [Kt, Kt1] - to niewielka stacja pośrednia, położona na odcinku Skarżysko-Kamienna - Kielce. Posiada ona zaledwie 3 tory główne oraz niewielką bocznicę. Nie ma tutaj budynku dworca, a jednym z większych obiektów w ich okolicy jest budynek mieszkalny oraz nastawnia dysponująca. Druga z nastawni - wykonawcza - znajduje się na głowicy rozjazdowej od strony Zagnańska. Obydwie nastawnie posiadają urządzenia mechaniczne, ale rozjazdy w okręgu dysponującym zostały wyposażone w napędy elektryczne. Stacja położona jest na uboczu' a do miejscowości Kostomłoty nie prowadzi od niej żadna droga. W rejonie stacji przebiega natomiast wiadukt drogi ekspresowej S7.
Linie kolejowe przebiegające przez scenerię:
8 Warszawa Zachodnia - Kraków Główny, od km232,5 do km246,1
61 Kielce - Fosowskie, od km-0,525 do km6,3
567 Piaski k. Kielc - Kielce Herbskie, od km0,0 do km1,779
Szlaki zewnętrzne: Nazwa | Następny posterunek | Numer linii | Liczba torów | Elektryfikacja | Prędkość maksymalna | Blokada liniowa | Długość | ETCS |
Zg | Zagnańsk | 8 | dwutorowy | zelektryfikowany | 90 km/h | półsamoczynna typu Eap94 | 3990m | brak |
SKN | Sitkówka-Nowiny | 8 | dwutorowy | zelektryfikowany | 100 km/h | półsamoczynna typu Eap94 | 2500m | brak |
GSz | Górki Szczukowskie | 61 | dwutorowy | zelektryfikowany | 90 km/h | półsamoczynna typu Eap94 | 1800m | brak |
Szlaki wewnętrzne: Nazwa | Posterunki | Numer linii | Liczba torów | Elektryfikacja | Prędkość maksymalna | Blokada liniowa | Długość | ETCS |
Kt-Pi | Kostomłoty - Piaski k. Kielc | 8 | dwutorowy | zelektryfikowany | 90 km/h | półsamoczynna typu C | 3700m | brak |
Pi-Klc | Piaski k. Kielc - Kielce | 8 | dwutorowy | zelektryfikowany | 90 km/h | półsamoczynna typu C | 2200m | brak |
Klc-KB | Kielce - Kielce Białogon | 8 | dwutorowy | zelektryfikowany | 100 km/h | półsamoczynna typu C | 3980m | brak |
Pi-KHA | Piaski k. Kielc - Kielce Herbskie (KHA) | 567 | jedntorowy | zelektryfikowany | 40 km/h | półsamoczynna typu C | 1700m | brak |
Klc-KHA | Kielce - Kielce Herbskie (KHA) | 61 | dwutorowy | zelektryfikowany | 50 km/h | półsamoczynna typu C | 1300m | brak |
KHA-KHB | Kielce Herbskie (KHA) - Kielce Herbskie (KHB) | 61 | dwutorowy | zelektryfikowany | 50 km/h | półsamoczynna typu C | 3200m | brak |
Spawny:KielceEZT - Tm34, 150m
POS - K11, 350m
LUZ1 - Tor 30, 30m
Kielce HerbskieTOW1 - G105, 650m
TOW2 - J111, 650m
TOW3 - T231, 650m
LUZ2 - Tm46, 30m
Ograniczenia:brakAutorzy:trainfun09Stasiuogi300Jani_MKEugenio07mat517
Sceneria jest na ten moment niedostępnaSchematy oraz opisy posterunków zapożyczone ze strony
semaforek.kolej.org.pl.
Tyle jeżeli chodzi o klasyczne informacje z każdego wątku. Natomiast tak jak wspomniane to zostało na górze wątku - prace nad scenerię nadal trwają. W związku z tym przez najbliższe 5 tygodni wraz z postępem prac co tydzień pojawiać się będą z kolejnego gotowego posterunku. Oczywiście nie będą one odzwierciedlać realnego tempa prac - prace już są zdecydowanie bardziej zaawansowane (2/3 scenerii), i ciągu zapewne najbliższych 2 tygodnii sceneria trafii do SSS. W dniu dzisiejszym zaczniemy natomiast prosto. Tu stacja Kielce, tu stacja Kielce: