Pytanie brzmi, jak wygląda sprawa związana z procedurami w takim przypadku?
Zastosowane w SPE usterki zwrotnic polegają na utracie kontroli położenia. Usterka może wystąpić spontanicznie z małym prawdopodobieństwem podczas każdego przestawiania zwrotnicy lub występować trwale w przypadku jej uszkodzenia. Może też dotyczyć obu lub tylko jednego z kierunków jazdy np. tylko położenia w plusie.
Wystąpienie braku kontroli położenia zwrotnicy w zależności od stanu obiektu może spowodować jego przejście do jednego z dwóch stanów awaryjnych:
-
nieoczekiwanej utraty kontroli położenia (przy niezajętym odcinku niezajętości - mrugający na biało symbol)
-
rozprucia (przy odcinku wykazującym zajętość - mrugający na czerwono)
W przypadku
nieoczekiwanej utraty kontroli położenia należy spróbować przywrócić kontrolę poprzez przestawienie zwrotnicy, w którym odzyskanie kontroli będzie możliwe a następnie użyć polecenia
KSUK.
W przypadku wystąpienia
stanu rozprucia postępowanie jest różne w zależności od tego czy doszło do
faktycznego rozprucia i przestawienia zwrotnicy pod kołami taboru, czy do
rozprucia pozornego. W przypadku rozprucia pozornego postępujemy podobnie jak w przypadku stanu nagłej utraty kontroli z tą różnicą, że zamiast polecenia KSUK należy użyć polecenia specjalnego
KSR. Faktyczne rozprucie może spowodować trwałe uszkodzenie zwrotnicy lub innych elementów infrastruktury, a zatem wiąże się z zatrzymaniem ruchu i powiadomieniem odpowiednich służb. Uszkodzenia zwrotnic przez tabor nie są jednak symulowane w TD2, więc na potrzeby symulacji należy po zwolnieniu zwrotnicy przez tabor spróbować usunąć jej stan rozprucia, tak jak ma to miejsce w przypadku stanu rozprucia pozornego.
Jeśli odpowiednie polecenie
KSUK lub
KSR jest niedostępne lub jego użycie nie daje oczekiwanego rezultatu to prawdopodobnie zwrotnica została uszkodzona i należy użyć panelu usterek do jej naprawienia.
W rzeczywistości ruch po zwrotnicy wykazującej rozprucie/brak kontroli może zostać wznowiony dopiero po jej ręcznym zamknięciu w położeniu wymaganym dla jazdy. W przypadku naszego symulatora, w obliczu braku zasymulowanych zamknięć zwrotnicowych, jeśli układ torowy nie pozwala pominąć danej zwrotnicy, należy wydać polecenie przestawienia do żądanego położenia, ocenić prawidłowość ułożenia zwrotnicy wzrokowo i kontynuować prowadzenie ruchu z wykorzystaniem sygnałów zastępczych/rozkazów pisemnych.