Miejsca jazd bezprądowych stosuje się w miejscach gdzie występują izolowane zmiany sekcji przez podstacje czy kabiny sekcyjne. Ma to na celu zniwelowanie przeniesienia dużych prądów w sposób nagły na sekcję nieobciążoną.
Jeżeli przez takie miejsce będziesz pobierał przykładowo 1,2kA na obecnej sekcji, przenosząc taki prąd, a tym samym spowoduje to nagłe obciążenie sekcji następnej, to najczęściej WS na podstacji/kabinie natychmiast rozłączy obwód WN. W najkorzystniejszym przypadku.
Oczywiście zdarzają się sytuacje, gdzie w dość głupich miejscach montowane są podstacje, przykład p.o. Świercze - LK9, gdzie na samym szczycie wzniesienia jest bezprądowa.
W takich przypadkach, przy prowadzeniu ciężkiego pociągu, aby nie tracić naciągu na sprzęgach, co mogłoby drastycznie utrudnić dalszy podjazd, nie wyrzucasz się do zera, a jedynie zmniejszasz prąd w obwodzie głównym do 100-200A. Przy takim natężeniu, miejsca zmian sekcji jeszcze wytrzymają, ale są to wyjątkowe sytuacje.
Również należy wziąć pod uwagę, iż przejazd przez odcinek jazdy bezprądowej tyczy się tylko obwodów głównych WN lokomotywy, tj. obwodów silników trakcyjnych. Obwody pomocnicze WN typu przetwornice, sprężarki, grzanie pociągu (w zależności od typu lokomotywy), nie wymagają wyłączenia.
Jedynie czasem z grzaniem pociągu bywają atrakcje, ale to już bardziej w kwestii znajomości szlaku i/lub ewentualnych ostrzeżeń doraźnych.