Czy symulator upada? Nie sądzę, Frekwencja 50-100 maszynistów/dyżurnych na raz jest bardzo dobrym wynikiem jak na symulator konsekwentnie się rozwijający od przeszło 10 lat z całkiem wysokim progiem wejścia. Są dni/okresy gdy użytkowników jest mniej i są gdy jest ich więcej. Można zobaczyć różnice między weekendem, a dniami roboczymi.
Skoro Twórca tego wątku lubi tak odnosić się do porównania z wielmożnym SR, przypomnę że w porównaniu do wspomnianego symulatora TD2 jest darmowy, nie posiada żadnych planowanych DLC, a wspieranie tego symulatora odbywa się poprzez darowizny na konto stowarzyszenia które jest organizacją non-profit.
Porównując dalej
Jakość UI/Grafika. UI maszynisty jest nadal niestety stare z poprzednich wersji, jednakże maksymalnie proste co ułatwia wejście do symulatora, pokazuje najważniejsze funkcje takie jak stopień nastawienia nastawnika, nastawę hamulca oraz inne podstawowe parametry. W SR zapoznanie użytkownika z maszynami odbywa się poprzez tutoriale których w TD2 brak. Grafika w SR jest wyższa ze względu na wyższy budżet oraz dlatego że gra została stworzona "Od podstaw", natomiast w TD dziedziczymy to co, zostało stworzone przez ostatnie lata.
Środowisko użytkowników
W obu symulatorach uświadczymy młodszych i starszych użytkowników, w TD2 można odetchnąć z ulgą od krzyczenia "młodszych" użytkowników na czatach głosowych gdyż komunikacja odbywa się poprzez czat tekstowy, w SR tej funkcji brak gdyż komunikacja odbywa się w większości poprzez wbudowany czat głosowy. Moderowanie - W SR posiadamy moderatorów reagujących "Nagle" oraz system zgłoszeń który jest, bo jest, a zespól i tak nie odpowie na jakąś skargę z powodu braku systemu "Odpowiedzi na zgłoszenie". W TD2 mamy system zgłoszeń który, w niektórych przypadkach, jest nadużywany, a w innych bardzo przydatny gdyż obie strony konfliktu mogą przedstawić swoje racje.
Tabor:
W TD2 są to lokomotywy serii EP07,08,09, EU07 oraz ET-41 w tym tabor spalinowy jak SN84,SM42, oraz jednostki elektryczne jak EN57/EN71. Starsze modele wymagają odświeżenia, procesu "Remaku", jednakże są w pełni grywalne i przyjemne w prowadzeniu. W TD2 uświadczymy Wagony 111A,101A,102A,112A,110A oraz inne osobowe, które zostały zbudowane na przestrzeni lat jednakże krytycznie wymagają odświeżenia gdyż niektóre modele jak 154a wyglądają jak stworzone w paincie, na szczęście z pomocą przychodzą nam tu też developerzy budujący dla społeczności Trainz'a (
https://td2.info.pl/inna-tworczosc/tr-team-models/), a także inni developerzy na stałe związani z TDkiem (Jak np.
https://td2.info.pl/inna-tworczosc/graty-od-marcina_s/) . Jeśli chodzi o tabor towarowy, TD2 dysponuje odświeżonymi wagonami różnego rodzaju od węglarek po cysterny tutaj mamy konsekwentny proces odświeżania czy też budowania nowych modeli od np. Chudy'i (Wklej świeczkę).
W SR posiadamy
darmowe modele EZT: EN57/EN71 oraz ED250 a także lokomotywy EU07, EP08 , ET43, Traxx wykonane w wysokiej rozdzielczości, wagony osobowe bliżej nieznanego pochodzenia gdyż nie ma podpisanego kontraktu o współpracy z IC, a wiadomo projekty komercyjne nie mogą wykorzystywać "Kogoś" loga bez współpracy, a także wagony towarowe różnego rodzaju ogólnie wykonane tak dobrze, jak lokomotywy. Pozostałe nowsze pojazdy mają być rzekomo kolejnymi DLC co wpływa negatywnie na odbiór przez niektórych użytkowników.
Mapy:
W simrailu obecnie doświadczymy w całej okazałości CMKe, frag. LK64 oraz LK62, oraz planowany fragment LK274 i LK 8, pozostałe z tego co się zanosi mają być w formie DLC. Mapy są wzorowane na stan sprzed modernizacji Waw zach. oraz KWK. Dyżurujemy na części stacji z ogólnej puli (Bodajże 27 posterunków). Z czego może bardziej wymagającymi jest zaledwie 3-4. Sterowanie posterunków odbywa się realnie (Na pulpicie komputerowym albo kostkowym), ale w części stacji jest zastosowane fikcyjne sterowanie komputerowe (Jak np. w Sosnowcu południowym ze względu na brak nast. mechanicznych. Zazwyczaj nastawnie są zapchane, trudno określić kiedy można usiąść na jakiej i kończy się na wyścigu szczurów.
W TD2 posiadamy:
Mapy prywatne:
Jak Grodzisk Maz.
Mapy na autoryzacje:
Jak np. Biała Sudecka, Dobrzyniec
Mapy Publiczne:
które są dostępne wg. systemu poziomów, które dzielą się na te fikcyjne, oraz na te realne. Obecny stan realnych scenerii można zobaczyć w wątku "Mapa zobrazowania realnych stacji w TD2".
Sterowanie tych stacji odbywa się komputerowo (SCS i SPE), mechanicznie (Ręcznie, mechanicznie lub elektrycznie (UZE), lub poprzez pulpit kostkowy SPK. Dodatkowo na sceneriach można spotkać urządzenia kontroli przejazdów RASP-UZK oraz niedługo ASDEK'a, przyszłościowo planuje się także urządzenia kluczowe. Na posterunkach można ustawić sobie status, dzięki czemu wiadomo kiedy można się spodziewać "Dostępności scenerii", a także umawiać na ew. podmiany które są względnie poważane i uznawane przez większość użytkowników.
Ratio pociągów - zapełnienie rozkładu, dynamika prowadzenia ruchu, inne, losowe aspekty które wpływają na ciekawość prowadzenia rozgrywki.
W SR posiadamy "Wygenerowany automatycznie" rozkład jazdy oraz pociągi AI które mogą być sterowane poprzez użytkownika. Rozkłady jazdy się zapętlają, a dane pociągi odjeżdżają "Co x minut" z rozkładu (ex. mamy EIP o 14:03, pojedzie też o 14:43, 15:23 etc), brakuje tu elementu losowości oraz nieprzewidzianych wydarzeń. Wszystkie pociągi w SR są "Z trasy" brakuje możliwości manewrów, nie można rozprzęgać i sprzęgać pociągów. Średnio na godzinę przypada około 83 pociągów na serwer z możliwością sterowania przez graczy, a ich ilość na godzinne jest zależna od posterunku W przypadku gdy dany użytkownik wygląda na takiego co jest "AFK", sterowanie nad pociągiem/posterunkiem przejmuje AI. W simrailu jest brak systemu usterek, brak opóźnień pociągów "Z drogi" (tych co dopiero wjeżdżają w scenerie SR), generalnie monotonia i nuda moim zdaniem. Wszystkie scenerie są na tzw. "Stałych blokadach" co zwiększa realizm. W SR brak możliwości stosowania rozkazów pisemnych gdyż przejechanie "S1" kończy się cofką przed semafor oraz zredukowaniem liczby pkt.
W TD2 posiadamy rozkłady generowane poprzez innych dyżurnych ruchów bez ruchu AI. Rozkład jazdy jest uzależniony od liczby maszynistów którzy jeżdżą po szlakach kolejowych, w związku z czym trudno przewidzieć średnią ilość pociągów na godzinę przy danej stacji. Łączenie posterunków odbywa się Losowo co działa i na plus, i na minus gdyż na ten sam szlak wyprawimy pociąg na Rogów, i na ten szlak wyprawimy pociąg na Bełchów, jednocześnie zwiększa to element losowości oraz możliwości wystąpienia opóźnień. W TD2 funkcjonuje system usterek pulpitu SUP, usterek generowanych poprzez symulator (awarie semaforów, lokomotyw), a także przejazdów kolejowych. Zwiększa to istotnie możliwość wygenerowania opóźnień co wpływa i pozytywnie i negatywnie na odbiór symulatora (Poz. jest np. element losowości i nieprzewidywalności, neg. Opóźnienia które mogą zniechęcać do realizacji rozkładu, wiadomo pociąg opóźniony spada na dalszy bieg w prowadzeniu ruchu.). Status "AFK" wpływa negatywnie na prowadzenie ruchu, jednakże moderacja na bieżąco reaguje na przypadki utrudniania prowadzenia ruchu kolejowego, w przypadku gdy dany dyżurny opuści posterunek, ruch przejmuje AI i przejazdy odbywają się z odpowiednia procedurą przejazdu w trybie offline. W TD2 można stosować rozkazy pisemne które pozwalają ominąć niektóre usterki.
Porównywać mogę długo i wskazywać na znaczące różnice pomiędzy symulatorami jednakże powyższe aspekty mogą wpływać na ogólną frekwencje w symulatorze, w SR nie może być więcej użytkowników niż serwer przewiduje, w td2 istnieje element "Nieskończoności" w ilości maszynistów, oraz skończoności w ilości DR (Tyle DR ile jest scenerii do pobrania). Z drugiej strony elementy graficzne (Tu SR wygrywa) , czy też stopień "Zaawansowania" symulatora robi swoje. W SR jest on względnie niski, w TD2 wysoki i wymaga podstawowej znajomości przepisów kolejowych.