Autor Wątek: Talk/Rozmowa: Pomoc w zadaniach  (Przeczytany 3453 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Offline adi113

  • User
  • Wiadomości: 0
  • Siła reputacji: 0
  • adi113 Kaźnik
Pomoc w zadaniach
« dnia: 01 Marca 2020, 09:35:11 »
Witam

Pomoze ktoś opisac sytuacje podczas wyjazdu pociagu z toru nie posiadającego semafora? oraz sytuacje w której jedziemy na sygnał zastępczy?

Z góry dzięki.

Pozdrawiam

Offline NieAktywny

  • Weteran
  • Grupa I
  • *
  • Wiadomości: 110
  • Siła reputacji: 157
  • NieAktywny prezesNieAktywny prezesNieAktywny prezesNieAktywny prezesNieAktywny prezesNieAktywny prezesNieAktywny prezesNieAktywny prezesNieAktywny prezesNieAktywny prezesNieAktywny prezesNieAktywny prezes
  • Życie jest jak trytytka - tego nie cofniesz.
    • Kanał YouTube
Odp: Pomoc w zadaniach
« Odpowiedź #1 dnia: 01 Marca 2020, 10:47:04 »
Wyjazd pociągu z toru przy którym nie ma semafora może odbyć się na dwa sposoby:
-Rozkazem pisemnym S
-Napisaniem na chacie przez dyżurnego: "Nakaz jazdy dla [numer poc.]" gdyż nie mamy sygnału Rd1 (rys. 1) w TD2
Nieprawda, sam Rd1 to za mało. / Meril

Sygnał zastępczy podawany jest:
-kiedy nie ma możliwości podania zwykłego sygnału zezwalającego
-kiedy sygnał podany na semaforze jest wątpliwy (czyli np. tzw. choinka)
-kiedy wjazd podawany jest na tor zajęty
-w przypadku starych stacji wjazdy z toru lewego odbywają się przez sygnalizator sygnału zastępczego (rys. 2a i 2b)
Przed przejechaniem semafora który wskazuje sygnał zastępczy dyżurny musi poinformować o takowej sytuacji oraz podać powód wyświetlenia sygnału (nie dotyczy to sygnalizatorów sygnału zastępczego)
Kiedy nie można podać sygnału zastępczego trzeba użyć rozkazu pisemnego S.

rys. 1 (Sygnał Rd1)

rys. 2a (sygnalizator sygnału zastępczego)

rys. 2b (sygnalizator sygnału zastępczego)


https://wiki.td2.info.pl/index.php/Instrukcja_Train_Driver_2_(instrukcje_kolejowe) <- Instrukcje kolejowe TD2
« Ostatnia zmiana: 01 Marca 2020, 13:04:34 wysłana przez Meril »

Offline Pepsi2026

  • Global Moderator
  • Weteran
  • Sponsor
  • *
  • Wiadomości: 729
  • Siła reputacji: 1490
  • Pepsi2026 prezesPepsi2026 prezesPepsi2026 prezesPepsi2026 prezesPepsi2026 prezesPepsi2026 prezesPepsi2026 prezesPepsi2026 prezesPepsi2026 prezesPepsi2026 prezesPepsi2026 prezesPepsi2026 prezes
  • Trzeba wiedzieć kiedy ze sceny zejść niepokonanym
Odp: Pomoc w zadaniach
« Odpowiedź #2 dnia: 01 Marca 2020, 10:55:38 »
W przypadku wyjazdu z toru nie posiadającego semafora wyjazdowego dyżurny ma obowiązek podyktować Tobie rozkaz pisemny "S". W działce 1. jest wyjazd z toru nie posiadającego semafora wyjazdowego. Gdy dyżurny poduktuje Tobie rozkaz, musisz powtórzyć jego treść, wpisać numer rozkazu u Ciebie (np. 22/3), gdzie 22 będzie numerem rozkazu u Ciebie, a 3 u dyżurnego. U dyżurnego będzie to 3/22 (jakoś tak to było). Jeśli powtórzyłeś jego treść i w rozkazie jest napisane "Po otrzymaniu tylko tego rozkazu pisemnego" możesz od razu ruszyć, jeśli będzie "po otrzymaniu sygnału nakaz jazdy" musisz czekać na ten sygnał od dyżurnego ruchu.

Czas na Sygnał Zastępczy. Jest to sygnał używany przez dyżurnych w przypadku awarii USRK, np. "Choinka" (sygnał wątpliwy) na semaforze, czy też awaria blokady liniowej.

Prędkości przy jeździe na Sz. Jeśli jest to semafor wjazdowy lub drogowskazowy jedziemy DO 40km/h do następnego semafora. W przypadku podg., gdzie semafor jest jeden zachowujemy zasadę tak jak poniżej przy semaforze wyjazdowym. Jeśli semafor, na którym został wyświetlony sygnał zastępczy jest semaforem wyjazdowym to już zależy jaka blokada liniowa jest za tym semaforem, samoczynna, czy półsamoczynna. Jeśli jest to blokada półsamoczynna to jedziemy DO 40/km do końca miejsca niebezpiecznego (ostatni rozjazd), tzn. aż ostatnia oś zjedzie z tego rozjazdu. Gdy już cały pociąg zjedzie z tego rozjazdu maszynista ma prawo przyśpieszyć do prędkości rozkładowej, ale nie musi. Może dalej jechać do 40 km/h. W przypadku, gdy za semaforem wyjazdowym, na którym został wyświetlony sygnał zastępczy znajduje się wieloodstępowa samoczynna blokada liniowa (SBL) maszynista ma obowiązek jechać DO 20 km/h do najbliższego semafora SBL. Jeśli na semaforze SBL będzie sygnał zezwalający na jazdę to już normalnie jedziemy prędkością rozkładową.

Po czym poznać, czy szlak ma PBL, czy sbl?

Rzeczywistość:
- W wewnętrznym rozkładzie jazdy jest oznaczenie szlaku. Litera "S" oznacza blokadę samoczynną, "P" półsamoczynną.
TD2:
- Musimy znać scenerie. Można też sobie sprawdzić to tutaj. Opcją też jest spytanie się dyżurnego. Pozdrawiam.


Offline inomushis

  • Zasłużony
  • Weteran
  • Grupa I
  • *
  • Wiadomości: 285
  • Siła reputacji: 149
  • inomushis prezesinomushis prezesinomushis prezesinomushis prezesinomushis prezesinomushis prezesinomushis prezesinomushis prezesinomushis prezesinomushis prezesinomushis prezesinomushis prezes
Odp: Pomoc w zadaniach
« Odpowiedź #3 dnia: 01 Marca 2020, 12:18:18 »
Wyjazd pociągu z toru przy którym nie ma semafora może odbyć się na dwa sposoby:
-Rozkazem pisemnym S
-Napisaniem na chacie przez dyżurnego: "Nakaz jazdy dla [numer poc.]" gdyż nie mamy sygnału Rd1 (rys. 1) w TD2

Proszę o podanie konkretnego paragrafu Ir-1, który potwierdzałby powyższą bzdurę. Rd 1 jest zawsze dodatkiem do innego zezwolenia na jazdę, a nie jest nim sam w sobie, więc wyprawienie pociągu z toru bez semafora na słowa "Nakaz jazdy" to po prostu bzdura. Nie są to dwa sposoby, tylko jedna procedura - nic tutaj nie stosujemy zamiennie.

Gdy na stacji posiadającej semafory wyjazdowe zachodzi potrzeba użycia drogi przebiegu dla pociągu z toru, przy którym nie ma semafora wyjazdowego – zezwoleniem na wyjazd jest rozkaz pisemny przekazany na zasadach określonych w § 58 ust. 4 pkt 2, ust. 5 pkt 3 i ust. 21. - nie może to byś sam Rd 1.

O tym, czy sygnał Rd1 jest wymagany decyduje treść rozkazu - "zezwalam po otrzymaniu tylko tego rozkazu" albo "zezwalam po otrzymaniu sygnału nakaz jazdy" w działce pierwszej.
Ponadto są stacje oznaczone w rozkładzie jazdy symbolem Rd1, gdzie podanie tego sygnału jest wymagane do odjazdu pomimo podania sygnału zezwalającego na semaforze.

Doceniam chęć pomocy, ale... zostawię do poczytania https://www.plk-sa.pl/files/public/user_upload/pdf/Akty_prawne_i_przepisy/Instrukcje/Wydruk/Instrukcja_o_prowadzeniu_ruchu_pociagow_Ir-1_-_wchodzi_w_zycie_od_14_sty....pdf
« Ostatnia zmiana: 01 Marca 2020, 12:23:49 wysłana przez inomushis »

Offline Pepsi2026

  • Global Moderator
  • Weteran
  • Sponsor
  • *
  • Wiadomości: 729
  • Siła reputacji: 1490
  • Pepsi2026 prezesPepsi2026 prezesPepsi2026 prezesPepsi2026 prezesPepsi2026 prezesPepsi2026 prezesPepsi2026 prezesPepsi2026 prezesPepsi2026 prezesPepsi2026 prezesPepsi2026 prezesPepsi2026 prezes
  • Trzeba wiedzieć kiedy ze sceny zejść niepokonanym
Odp: Pomoc w zadaniach
« Odpowiedź #4 dnia: 01 Marca 2020, 12:57:50 »
Sygnał zastępczy podawany jest:
-kiedy wjazd podawany jest na tor zajęty

Warto tu zaznaczyć, że przed podaniem Sygnału Zastępczego w tej sytuacji dyżurny MA OBOWIĄZEK wystawić rozkaz pisemny "O".


Offline QGforcing

  • Sponsor
  • Pioneer
  • *
  • Weteran
  • Grupa II
  • *
  • Wiadomości: 6
  • Siła reputacji: 207
  • QGforcing prezesQGforcing prezesQGforcing prezesQGforcing prezesQGforcing prezesQGforcing prezesQGforcing prezesQGforcing prezesQGforcing prezesQGforcing prezesQGforcing prezesQGforcing prezes
Odp: Pomoc w zadaniach
« Odpowiedź #5 dnia: 01 Marca 2020, 14:27:06 »
Niedawno pytałeś się o egzamin na nastawniczego, więc pewnie o te konkretnie zadania Ci chodzi. No dobra, weźmy sobie dla przykładu stację Knyszyn z nastawnią dysponującą Kn i nastawnią wykonawczą Kn1, ale załóżmy, że oba posterunki mają zabudowane urządzenia przekaźnikowe (takie najczęściej są na egzaminie) a blokada liniowa jest półsamoczynna z blokiem początkowym, końcowym i pozwolenia. Na torze nr 5 stoi pociąg 114058 i należy go wyprawić do stacji Białystok Bacieczki. ISEDR Kowalski z Kn dzwoni do nastawniczego Nowaka z Kn1 i mówi: "O godz. 12:00 wprowadzam telefoniczne zapowiadanie pociągów po torze szlakowym od Knyszyna do Białystok Bacieczki z powodu wyjazdu pociągu z toru nie posiadającego semafora wyjazdowego - nadał ISEDR Kowalski, odebrał nastawniczy Nowak". Następnie nadaje kolejny telefonogram" "O godz. 12:01 wprowadzam telefoniczne polecanie i zgłaszanie przygotowania dróg przebiegu dla wyjazdów pociągów z toru nr 5 w kierunku Białystok Bacieczki z powodu wyjazdu pociągu z toru nie posiadającego semafora wyjazdowego" - nadał ISEDR Kowalski, odebrał nastawniczy Nowak. Obydwa telefonogramy zapisujesz w książce przebiegów R-142 i książce kontroli urządzeń E-1758. Następnie dyżurny zapowie pociąg: "Pociąg 114058 do Białystok Bacieczki z toru nr 5", czyli wypełniasz rubrykę pierwszą wpisując numer, rubrykę drugą wpisując skrót posterunku (BB) i rubrykę 3 wpisując numer toru. Podchodzisz do pulpitu nastawczego i przekładasz rozjazdy pamiętając o zasadzie układania drogi przebiegu od najdalej położonej zwrotnicy/wykolejnicy, czyli rozjazd nr 1 do położenia minus, rozjazd nr 2 do położenia minus oraz otwierasz wykolejnicę nr 1. Po ułożeniu drogi dzwonisz do ISEDR i mówisz, w jakim położeniu są rozjazdy/wykolejnice wchodzące w drogę przebiegu dla tego pociągu i zapisujesz ich położenie w rubryce ósmej "Uwagi" dodając, że zabezpieczyłeś drogę poprzez wyłączenie prądu nastawczego/założenie kapturków ochronnych na przyciski/utwierdzenie drogi tarczą manewrową przeciwnego kierunku. ISEDR Kowalski sprawdza w tablicy zależności, czy prawidłowo przygotowałeś drogę przebiegu. Jeśli jest prawidłowo przygotowana, podaje Ci godzinę do rubryki piątej "Wyjazd przygotowany (tor wolny)", załóżmy 12:05. Następnie ISEDR każe nam obsłużyc przycisk dPo, by blokada liniowa zadziałała prawidłowo co oczywiście również notujemy w R-142 i E-1758: "O godz. 12:06 na polecenie ISEDR użycie przycisku dPo, nowy nr licznika 0001". Teraz dyżurny podyktuje rozkaz pisemny "S" dla maszynisty, oczywiście po wykonaniu i zgłoszeniu wszystkich wymaganych czynności, jakie ISEDR musi wykonać u siebie, ale w tym przypadku to nas nie interesuje. Pociąg rusza, my obserwujemy przejazd w oknie nastawni, po stwierdzeniu, że wyjechał z sygnałami końca pociągu blokujemy blok początkowy, zgłaszamy to dyżurnemu i podajemy godzinę, którą on zapisuje u siebie, a my w rubryce siódmej, np. 12:10.
Link do schematu stacji: https://semaforek.kolej.org.pl/wiki/index.php?title=Plik:Knyszyn.png

Co do sytuacji z sygnałem zastępczym to trochę sprecyzuj o jaką dokładnie sytuację Ci chodzi, czy to ma być wjazd czy wyjazd, szlak jednotorowy czy dwutorowy, czy jedziemy na Sz-ta, bo semafor wygasł czy blokada nawaliła itd.
« Ostatnia zmiana: 01 Marca 2020, 14:28:43 wysłana przez QGforcing »

Offline Marcin_S

  • Zarząd
  • Global Moderator
  • Developer
  • Weteran
  • Konstruktor
  • Sponsor
  • Grupa VIII
  • *
  • Wiadomości: 479
  • Siła reputacji: 374
  • Marcin_S prezesMarcin_S prezesMarcin_S prezesMarcin_S prezesMarcin_S prezesMarcin_S prezesMarcin_S prezesMarcin_S prezesMarcin_S prezesMarcin_S prezesMarcin_S prezesMarcin_S prezes
  • Albo ja ją. Albo ona mnie..
    • Domowy symulator EU07
Odp: Pomoc w zadaniach
« Odpowiedź #6 dnia: 01 Marca 2020, 15:25:35 »
Oesu..

Polecam co poniektórym może jednak wpierw poczytać paragrafy odpowiednich instrukcji. Bo jak czytam niektóre wywody, to aż mnie głowa boli. [zew10]
O sygnale zastępczym - §3 ust. 13 pkt 18 instrukcji E1.
Zezwolenia na wyjazd, wjazd lub przejazd pociągu - §61 pkt 2 instrukcji R1.
Rozkazy pisemne - §58 instrukcji R1.

Wszystko jest pięknie i klarownie opisane.


Prędkości przy jeździe na Sz. Jeśli jest to semafor wjazdowy lub drogowskazowy jedziemy DO 40km/h do następnego semafora.
Już byś nie zdał.

Jeśli semafor, na którym został wyświetlony sygnał zastępczy jest semaforem wyjazdowym to już zależy jaka blokada liniowa jest za tym semaforem, samoczynna, czy półsamoczynna. Jeśli jest to blokada półsamoczynna to jedziemy DO 40/km do końca miejsca niebezpiecznego (ostatni rozjazd), tzn. aż ostatnia oś zjedzie z tego rozjazdu. Gdy już cały pociąg zjedzie z tego rozjazdu maszynista ma prawo przyśpieszyć do prędkości rozkładowej, ale nie musi. Może dalej jechać do 40 km/h.
O rany.. [zew10]
..i znowu byś nie zdał.
Autoryzacje: EU06, EU07(4E,303E,303Eb), ET41, ET42, ET22(201E,201El), SM42(6D, 6Dg), SP42, SM48/TEM2, ST44, ST44/M62Ko, ST48.

- PKP Cargo S.A. ZT Warszawa Odolany -

Offline Pepsi2026

  • Global Moderator
  • Weteran
  • Sponsor
  • *
  • Wiadomości: 729
  • Siła reputacji: 1490
  • Pepsi2026 prezesPepsi2026 prezesPepsi2026 prezesPepsi2026 prezesPepsi2026 prezesPepsi2026 prezesPepsi2026 prezesPepsi2026 prezesPepsi2026 prezesPepsi2026 prezesPepsi2026 prezesPepsi2026 prezes
  • Trzeba wiedzieć kiedy ze sceny zejść niepokonanym
Odp: Pomoc w zadaniach
« Odpowiedź #7 dnia: 01 Marca 2020, 15:42:08 »
Marcinie, ja napisałem to, co mi w szkole powiedzieli :) Nie do mnie pretensje, że tak uczą.


Offline adi113

  • User
  • Wiadomości: 0
  • Siła reputacji: 0
  • adi113 Kaźnik
Odp: Pomoc w zadaniach
« Odpowiedź #8 dnia: 01 Marca 2020, 22:56:59 »
Niedawno pytałeś się o egzamin na nastawniczego, więc pewnie o te konkretnie zadania Ci chodzi. No dobra, weźmy sobie dla przykładu stację Knyszyn z nastawnią dysponującą Kn i nastawnią wykonawczą Kn1, ale załóżmy, że oba posterunki mają zabudowane urządzenia przekaźnikowe (takie najczęściej są na egzaminie) a blokada liniowa jest półsamoczynna z blokiem początkowym, końcowym i pozwolenia. Na torze nr 5 stoi pociąg 114058 i należy go wyprawić do stacji Białystok Bacieczki. ISEDR Kowalski z Kn dzwoni do nastawniczego Nowaka z Kn1 i mówi: "O godz. 12:00 wprowadzam telefoniczne zapowiadanie pociągów po torze szlakowym od Knyszyna do Białystok Bacieczki z powodu wyjazdu pociągu z toru nie posiadającego semafora wyjazdowego - nadał ISEDR Kowalski, odebrał nastawniczy Nowak". Następnie nadaje kolejny telefonogram" "O godz. 12:01 wprowadzam telefoniczne polecanie i zgłaszanie przygotowania dróg przebiegu dla wyjazdów pociągów z toru nr 5 w kierunku Białystok Bacieczki z powodu wyjazdu pociągu z toru nie posiadającego semafora wyjazdowego" - nadał ISEDR Kowalski, odebrał nastawniczy Nowak. Obydwa telefonogramy zapisujesz w książce przebiegów R-142 i książce kontroli urządzeń E-1758. Następnie dyżurny zapowie pociąg: "Pociąg 114058 do Białystok Bacieczki z toru nr 5", czyli wypełniasz rubrykę pierwszą wpisując numer, rubrykę drugą wpisując skrót posterunku (BB) i rubrykę 3 wpisując numer toru. Podchodzisz do pulpitu nastawczego i przekładasz rozjazdy pamiętając o zasadzie układania drogi przebiegu od najdalej położonej zwrotnicy/wykolejnicy, czyli rozjazd nr 1 do położenia minus, rozjazd nr 2 do położenia minus oraz otwierasz wykolejnicę nr 1. Po ułożeniu drogi dzwonisz do ISEDR i mówisz, w jakim położeniu są rozjazdy/wykolejnice wchodzące w drogę przebiegu dla tego pociągu i zapisujesz ich położenie w rubryce ósmej "Uwagi" dodając, że zabezpieczyłeś drogę poprzez wyłączenie prądu nastawczego/założenie kapturków ochronnych na przyciski/utwierdzenie drogi tarczą manewrową przeciwnego kierunku. ISEDR Kowalski sprawdza w tablicy zależności, czy prawidłowo przygotowałeś drogę przebiegu. Jeśli jest prawidłowo przygotowana, podaje Ci godzinę do rubryki piątej "Wyjazd przygotowany (tor wolny)", załóżmy 12:05. Następnie ISEDR każe nam obsłużyc przycisk dPo, by blokada liniowa zadziałała prawidłowo co oczywiście również notujemy w R-142 i E-1758: "O godz. 12:06 na polecenie ISEDR użycie przycisku dPo, nowy nr licznika 0001". Teraz dyżurny podyktuje rozkaz pisemny "S" dla maszynisty, oczywiście po wykonaniu i zgłoszeniu wszystkich wymaganych czynności, jakie ISEDR musi wykonać u siebie, ale w tym przypadku to nas nie interesuje. Pociąg rusza, my obserwujemy przejazd w oknie nastawni, po stwierdzeniu, że wyjechał z sygnałami końca pociągu blokujemy blok początkowy, zgłaszamy to dyżurnemu i podajemy godzinę, którą on zapisuje u siebie, a my w rubryce siódmej, np. 12:10.
Link do schematu stacji: https://semaforek.kolej.org.pl/wiki/index.php?title=Plik:Knyszyn.png

Co do sytuacji z sygnałem zastępczym to trochę sprecyzuj o jaką dokładnie sytuację Ci chodzi, czy to ma być wjazd czy wyjazd, szlak jednotorowy czy dwutorowy, czy jedziemy na Sz-ta, bo semafor wygasł czy blokada nawaliła itd.

Dzięki wielkie świetnie to rozpisałeś ;) my głownie z tego co wiem mamy urządzenia mechaniczne na egzaminie. Własnie jesli chodzi o sytuacje z sygnałem zastępczym to nie wiem dokładnie co,pewnie każda z tych sytuacji które wymieniłeś i na egzaminie może być