Tak zauważyłem że wielu jak wjeżdża na scenerie to z widoku tej 30 potrafią załączać hamowanie co powoduje że skład (szczególnie długi) zatrzymuje się i zaczyna się toczyć w drugą stronę i diabelskim tempie, więc dla takich napiszę tu jak można sobie bez większego stresu wjechać i wyjechać ze stacji oraz grupy postojowej.
Ogólnie zasady:
- Wszędzie na scenerii poza peronami tory są nachylone w kierunku Poronina, więc pierwsze co trzeba po wejściu na scenerie ze spawna to załączenie hamulców, aby się nie toczyć w dół.
- Zawsze jak się zatrzymacie, czy to na manewrach czy pod semaforami to zawsze załączać hamulec dla bezpieczeństwa.
Wjazd na stacje z Poronina:
Dla składów EN57, EN71 i SN81:
- Nie pozwalać składowy aby podczas jazdy zwolnił do 0 bez większej potrzeby.
- Hamulca używać tylko jak trzeba stanąć koniecznie.
Dla składów EU06, EP/EU07, EP08 i SM42
- To samo co dla EN57, EN71 i SN81.
- Nie zerować nastawnika, a jedynie za pomocą jego kontrolować prędkość.
- Załączyć w przypadku elektrowozów układ z wysokim natężeniem do 800A w celu umożliwienia sprawnego kontrolowania prędkości.
- Jeśli doszłoby do przypadkowego lub koniecznego zatrzymania składu postępować tak aby efektywnie ruszyć, czyli:
Podczas odhamowywania składu rozpocząć nastawianie pozycji oporowych do wartości 650 - 700A, następnie ustawić kran hamulca na odcięcie, aby puścić szczęki do końca, pilnować aby skład ruszył i nastawiać kolejne pozycje, z prędkością 5 -8 km/h ustawić hamulec na pozycje jazdy i dalej pilnować prędkości oraz wskazań.
Wyjazd w kierunku Poronina:
- Ogólnie nie używać nastawnika poza ruszeniem z peronów jeśli pociąg jest w stanie sam się rozpędzić za pomocą pochylenia toru.
- Kontrolować prędkość hamulcem i wiedzieć jak trzeba hamować aby niepotrzebnie nie zwolnić za mocno, aby nie męczyć się z ponownym rozpędzeniem.
Piszę ten poradnik dla osób, które być może jeszcze nigdy nie były, nie są doświadczone na tyle aby sobie łatwo poradzić z tym i dla nowych aby się nie stresowali za mocno.