Autor Wątek: Info: Plany zespołu na rok 2024  (Przeczytany 1965 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Offline xoorbes

  • Zarząd
  • Administrator
  • Developer
  • Weteran
  • Naczelnik administratorów
  • Sponsor
  • Grupa VIII
  • *
  • Wiadomości: 705
  • Siła reputacji: 404
  • xoorbes prezesxoorbes prezesxoorbes prezesxoorbes prezesxoorbes prezesxoorbes prezesxoorbes prezesxoorbes prezesxoorbes prezesxoorbes prezesxoorbes prezesxoorbes prezes
    • Blender Development Fund
Plany zespołu na rok 2024
« dnia: 07 Stycznia 2024, 23:53:13 »
Wstęp
W pierwszej kolejności chciałbym w imieniu nas wszystkich podziękować odchodzącym Naczelnikom. Każdy z Was włożył w ten symulator swoje serce i ogrom prywatnego czasu. To, co tworzy i spaja zespół i pozwala nam realizować nasze pasje, to ludzie, którzy na poziomie operacyjnym kierują poszczególnymi pionami. Sprawna koordynacja i realizacja zadań, bieżące rozwiązywanie problemów i konfliktów, tworzenie dobrej atmosfery, te elementy pozwalają nam skupić się na naszych zadaniach. Oczywiście, zawsze da się coś zrobić lepiej, ale biorąc pod uwagę kilka ostatnich lat Waszej pracy, życzyłbym nam wszystkim, aby dalszy rozwój poszczególnych pionów miał nie mniejszą dynamikę niż dotychczas.

Rok 2024 zapowiada się niezwykle ciekawie w kontekście rozwoju symulatora. Wydaje się, że nabraliśmy wiatru w żagle i po bardzo udanym roku 2023, kolejny rok i kolejne projekty pozwalają patrzeć optymistycznie w przyszłość. Rok 2024 jest również rokiem znacznych zmian w “czerwonej” strefie. Powołaliśmy trzech nowych Naczelników i z tą zmianą również łączymy nadzieję na nowe otwarcie w poszczególnych pionach.

Poniżej znajdziecie plany poszczególnych zespołów na najbliższy rok. Informacja została przygotowana przez Naczelników i połączona w jednym poście.

Miłej lektury,
XoorbeS

TTSK
W tej grupie znalazły się zadania, których nie da się jednoznacznie zakwalifikować. Są to projekty interdyscyplinarne, lub te za które odpowiada bezpośrednio Zarząd.

Mirrory poza PL (_l0stfake7, XoorbeS)
Po wdrożeniu Patchera, aby jeszcze bardziej skrócić czas pobierania nowej wersji, chcemy dodać nowe mirrory i powiązać je z krajem z którego pobiera się dane.

Migracja usług na nowe serwery (XoorbeS)
Usługi, które funkcjonują jeszcze na najstarszym serwerze będą przeniesione na serwery zakupione pod koniec roku 2023.

Nowe forum symulatora (_l0stfake7, XoorbeS)
Po zakończeniu projektu ‘SSO’, chcemy uruchomić całkowicie nowe forum symulatora. Na tę chwilę nie zapadła jeszcze decyzja który silnik wybierzemy, więcej informacji na ten temat pojawi się w drugiej połowie tego roku.

Rekrutacja 2.0 (Zarząd, Naczelnicy)
Chcemy odnowić wątek związany z pozyskaniem nowych osób do zespołu. Opisać dokładnie wymagania i oczekiwania. Prawdopodobnie zmienimy też sposób aplikacji do zespołu. Więcej informacji niebawem.

Integrator 2.0 (janoxxx, Hammer, Spythere, XoorbeS)
Po zakończeniu prac nad SSO, chcemy na bazie zebranych doświadczeń wrócić do idei Integratora. Obecny Integrator powstał w ekspresowym tempie i z założeniem, że w przyszłości zostanie przepisany na technologię .NET/C#. Na temat co i w jakiej kolejności będzie wdrażane napiszemy w drugiej połowie roku.

Deweloperzy
Najważniejszym elementem planu rozwoju programu Train Driver 2 na nadchodzące miesiące. Część z projektów jest nadal w fazie dyskusji i ich kształt, zakres czy kolejność prac może ulec zmianie. Postępy prac będą umieszczane na bieżąco w tygodniku TD2

Wydanie nowej lokomotywy ET22 (Marcin_S, Krzys292)
Dotychczasowy postęp w modelu pojazdu można zobaczyć w wątku na forum.. Na tę chwile mamy zaplanowane 27 unikalnych malowań, będą się one pojawiały stopniowo, po wydaniu podstawowej wersji lokomotywy. Malowania będą różniły się wyglądem, stopniem zabrudzenia, wyposażeniem kabiny, kształtem pudła, typami reflektorów oraz zderzakami. Przy okazji pracy przy wdrożeniu byka zostaną wykonane poprawki i usprawnienia w fizyce silników elektrycznych, w tym usunięcie konfiguracji LD lokomotyw konstrukcji 303E oraz ulepszenie zimnych startów czy usterek.

Fizyka pojazdów spalinowych (Bogus_pb, Lokol, Krzys292, Marcin_S, _l0stfake7)
zakończenie prac nad fizyką silników spalinowych i wdrożenie nowego taboru spalinowego . Obecne silniki w SM42 i SN81 pracują na bardzo prostym liniowym modelu wzrostu siły trakcyjnej, co jest nierealistyczne. Opracowywana fizyka będzie umożliwiała wierne odwzorowanie pracy i dźwięków silników różnych pojazdów, a dodatkowo działanie bocznikowania oraz mierników obrotów silnika czy temperatury oleju. Jako pierwsza wdrożona zostanie nowa fizyka na lokomotywie SM42, a w dalszej części tego roku chcemy dokończyć pracę nad lokomotywą, która od dawna czeka już tylko na fizykę.

Optymalizacja modeli (Xoorbes + wszyscy chętni)
Unity (silnik symulatora) ma pewne wymagania związane ze sposobem osadzania w nim modeli. Wiele obiektów, na których symulator bazuje, zostały wdrożone z pominięciem tych wymagań. W pierwszej kolejności naprawimy te, które są najczęściej używane na sceneriach, a co za tym idzie mają największy wpływ na FPSy. Jest kilka tysięcy obiektów do przejrzenia i określania czy wymaga naprawy/wymiany czy nie. Na forum zostanie niedługo utworzony osobny wątek omawiający wszystkie zmiany.

Urządzenia mechaniczne (dominpiano,  trichlor, UAZownik)
Urządzenia mechaniczne przez lata były mocno zaniedbane. Dzięki zaangażowaniu rok 2024 będzie obfitował w zmiany w tej dziedzinie. Już w wydaniu 2023.3.1 pojawi się rozbudowana wersja zamków UZE wraz z namiastką obsługi książki E1758 Na rok 2024 zaplanowano następujące prace:
  • Nowy model aparatu blokowego (wersja 4, 8, 12, 16 oraz 20 blokowa) - obecnie jest prawie ukończona siatka, wraz z nowymi dźwiękami, ruchomymi zawórkami, nowym generowaniem tabliczek, kolejności bloków, nowa tablica sygnałów zastępczych,
  • OPCJONALNIE model blokady liniowej (w przypadku możliwości zintegrowania SWDRowej blokady EAP z urz. mechanicznymi)
  • Urządzenia kluczowe (zamki trzpieniowe, spony, sponozamki, wykolejnice kluczowe, Zazulak i aparat blokowy na klucze)
  • Książka E1758 - całe UI, wpisywanie odpisów usterek (generalnie część I, jeżeli wystarczy czasu, to również część II);
  • Tablica ręcznej sygnalizacji zajętości torów głównych
Patcher (_l0stfake7, XoorbeS)
Całkowita zmiana sposobu aktualizacji symulatora. Zamiast pobierać 6GB (lub więcej) będzie przygotowywana paczka różnicowa i znaczne mniejszej wielkości. Dzięki temu będziemy mogli szybciej wydawać łatki i publikować nowe modele, bez konieczności czekania na kolejne duże wydanie.

Serwer ruchu (Ares28)
Od nieco ponad roku prężnie rozwijany jest projekt Serwera Ruchu, który w przyszłości będzie miał za zadanie zebranie w całość i zintegrowanie logiki urządzeń sterowania ruchem kolejowym występujących w symulatorze. Do tej pory udało się postawić pierwsze kamienie milowe: zestawić prototyp połączenia z wykorzystaniem brokera RabbitMQ, zasymulować podstawowe elementy USRK takie jak sekcje niezajętości, obwody nastawcze i obwody sterowania światłami semaforów. W dalszym ciągu prace będą skupiały się na stworzeniu logiki nastawnicy. W pierwszej kolejności będą to urządzenia przekaźnikowe typu E, oraz komputerowe systemu MOR. Po osiągnięciu tego etapu systematycznie będą implementowane w serwerze ruchu elementy logiczne wchodzące w skład pozostałych systemów sterowania. Równolegle prowadzone będą prace nad implementacją nowych protokołów komunikacji po stronie klienta - symulatora Train Driver 2 i aplikacji SPE.

SSO (janoxxx, Hammer, Spythere, XoorbeS)
Projekt wchodzi w fazę beta i powinien zostać ukończony przed końcem drugiego kwartału. Dzięki przeniesieniu uwierzytelniania z forum do dedykowanego narzędzia, będziemy w stanie uruchomić całkowicie nowy silnik forum, a obecne rozwiązanie sukcesywnie wygaszać.

ERP-7 (thundo, stasiu)
stworzyć drugi (obok SUPa) zewnętrzny symulator urządzeń przejazdowych. W przypadku ERP-7 jest to system Bombardiera, który wyposażony jest również w interfejs pozwalający użytkownikowi kontrolować i sterować przejazdami SSP.

Tablice TD2 - integracja z symulatorem (thundo, _l0stfake7, Pepsi)
Pod koniec ubiegłego roku do tablic doszła funkcjonalność dot. rozkładów plakatowych, a w związku z ich pojawieniem się planowane jest ich dodanie do samego symulatora (do obiektów gablot dworcowych)

Tablice relacyjne TD2 (thundo)
wprowadzenie rozszerzenia do tablic-td2 pozwalającego na podstawie wybranych pociągów z tablic wyświetlić podgląd rozkładu w postaci tablicy relacyjnej.

RASP-UZK (thundo, stasiu)
Wprowadzenie dedykowanego okienka poświęconego logom systemu, a także rozwój pod kątem wzbudzania z urządzeń SRK.

Zapowiadaczka (Stasiu)
Od końca ubiegłego roku małymi krokami powstaje zewnętrzny program do automatycznego generowania dworcowych komunikatów megafonowych na podstawie informacji zawartych w SWDR oraz zewnętrznej bazie Tablic TD2. Funkcjonalność polega na generowaniu tekstu oraz czytaniu go dyżurnemu przez wbudowany w Windows syntezator.
Planem na rok 2024 jest wprowadzenie wzajemnej integracji z Tablicami TD2 w kontekście sugerowanych peronów oraz usług dostępnych w pociągu (piktogramy w rozkładach plakatowych), oraz zaproponowanie takich rozwiązań w symulatorze, aby komunikaty były słyszalne dla oczekujących na stacji maszynistów.

Nowy SPK-Repeater (Kojonek2)
Z uwagi na brak dostępu do kodu obecnego repeater'a, podjęliśmy decyzję o napisaniu swojej wersji i rozbudowanie jej o niezbędne mechanizmy pozwalające ukrócić obchodzenie systemu weryfikacji hashy.

Konstruktorzy
Z uwagi na specyfikę naszego działu, nie możemy pozwolić sobie na działania będące tylko realizacją naszych interesów. Dlatego szczególny nacisk będę kładł na poprawę jakości komunikacji między Wami - Użytkownikami - a nami, jako zespołem Konstruktorów. Dzięki Waszej pracy możemy wdrażać do symulatora kolejne ciekawe scenerie i pomysły, dzięki którym pobyt w naszym symulatorze jest wyjątkowy. Szczególną uwagę chciałbym zwrócić na to, co przysparza nowym użytkownikom najwięcej problemów w momencie pierwszego spotkania z naszym działem, a w głównej mierze edytorem, czyli narzędziu pozwalającym poskładać poszczególne mechaniki w całość, tworząc tym samym scenerię.
Działając w imieniu Użytkowników pragnę przeprowadzić kilka zmian w regulaminie SSS i wytycznych do tego systemu, które uszczegółowią najważniejsze lub dodawane w czasie mojej kadencji nowe aspekty budowy scenerii. Każda para rąk do pomocy jest potrzebna, a w kontekście niewykluczonego przyrostu ilości naszej pracy w zasadzie niezbędna. Z tego też powodu zachęcam wszystkich niezdecydowanych do podjęcia próby kandydowania do naszego pionu, jeżeli czuje, że chce wspólnie działać dla rozwoju symulatora.
Nie mniej ważną kwestią są także scenerie, w tym te z paczki całościowej. Będziemy dążyć do tego, aby te stanowiły godną reprezentację możliwości wszystkich osób zaangażowanych w budowę scenerii. Wiąże się to także z poprzednim postulatem, mówiącym o komunikacji. W przypadku znalezienia błędu na jednej z ww. scenerii, zmiana na niej będzie stanowiła dla nas najwyższy priorytet, z uwagi na jej reprezentatywny charakter.

Jednocześnie chciałbym zwrócić uwagę wszystkich Użytkowników, że drzwi do naszego działu są zawsze otwarte, a osoby rozumiejące odpowiednie mechaniki naszego symulatora oraz realia świata polskiej (i nie tylko) kolei są u nas zawsze mile widziane. Jest to niezwykle ważne z punktu widzenia dalszego rozwoju działu.
Będziemy chcieli też zwrócić uwagę na różne mechaniki edytora, które mogą być czasem uciążliwe dla osób działających w edytorze. Wszystko zależne będzie od stopnia skomplikowania pomysłu, a także od mocy przerobowych działu deweloperskiego, które jak możemy powyżej zobaczyć, będą zajęte równie utylitarnymi zajęciami. Z tego powodu będę kładł nacisk na poprawę pierw drobnych błędów, które mogą przynieść choć drobną poprawę w jakości naszej pracy.

Chciałbym również wspomnieć o możliwej pomocy w sceneriach zarówno już wydanych, jak i porzuconych w SSS. Naszym celem będzie pokazanie, że wcale nie trzeba za każdym robić coś samemu od nowa, podczas gdy bardzo podobna rzecz została porzucona i może zostać z powodzeniem dokończona, z takim samym, a może nawet lepszym efektem. Tym samym gorąco apeluję do całego szanownego gremium osób budujących scenerię - nie bójcie się pytać o możliwość współpracy, jeżeli jest taka możliwość. Dzięki temu, każdy znajdzie coś dla siebie, a wspólnymi siłami osiągniemy efekt szybciej i lepiej. Jestem otwarty na wszelkie konsultacje, konstruktywną krytykę oraz Wasze sugestie. Jestem tutaj po to, aby Wam pomóc i wybrać jak najlepsze rozwiązanie dla wszystkich.

Plan na 2024 przedstawia się następująco. Co jednak pragnę jeszcze raz podkreślić, najważniejsza jest komunikacja. Moim założeniem jest to, aby stanowiła ona trzon do podejmowania działań. W ten sam sposób zachęcam wszystkich zainteresowanych i mających doświadczenie do zastanowienia się nad możliwością działania w naszym pionie. Liczę na konstruktywną krytykę, a w razie potencjalnych pomysłów na ich przekazywanie. Tyczy się to zarówno Użytkowników, jak i członków zespołu. Tym samym chciałbym życzyć wszystkim mniej i bardziej zaangażowanym we współpracę z naszym działem, aby ten rok był równie dobry co poprzedni.

Moderatorzy
W 2024 roku zamierzam kontynuować reformy, które wprowadzono w 2023 roku, obejmujące zmiany w Regulaminach i Taryfikatorze. Teraz Perm Ban jest przyznawany głównie przy tworzeniu multikont oraz w sytuacjach skrajnego naruszenia norm społeczności. Moim celem jest nie tylko utrzymanie dziedzictwa poprzednich działań poprzednika, który ogromnie przyczynił się do ulepszenia naszej społeczności, ale także nadanie nowego wymiaru roli Moderatorów. Chcę, aby nie byli tylko egzekutorami kar, ale przede wszystkim pomocnikami dla użytkowników. Wierzę, że skuteczniejsze jest stosowanie prewencji niż samych sankcji, co przyczyni się do bardziej pozytywnej atmosfery w społeczności.
   
Redaktorzy
Po (pozytywnie) burzliwym, pełnym zmian i ewolucji roku 2023, przyszedł czas na wprowadzenie pewnej stabilizacji i spokoju w działaniu pionu Redaktorów.
W ubiegłym roku działaliśmy prężnie w obszarach tłumaczeń, publikowania dokumentacji nowych funkcjonalności symulatora w ramach TD-kowej Wiki, wspieraliśmy działania innych pionów w obszarze komunikacji z użytkownikami niepolskojęzycznymi oraz co istotne, regularnie, przez cały rok, informowaliśmy Społeczność o wewnętrznych działaniach Zespołu na łamach Tygodnika.
W nowym roku, chcemy po pierwsze utrzymać, a po drugie poprawić tempo wprowadzanych udogodnień. Wydaje mi się, że nadchodzące miesiące, przyniosą wiele owoców działania pionu Redaktorów, z których skorzysta każdy Użytkownik, niezależnie od stażu, pozycji czy posiadanej wiedzy na temat kolei czy Symulatora.

Będziemy pracować w obszarze przygotowania dokumentów o nieco mniej technicznym charakterze, żeby ułatwić niedoświadczonym jeszcze Użytkownikom rozwój ich “karier” maszynisty lub dyżurnego ruchu, ale również obniżyć próg wejścia dla tych, którzy dopiero odkryją, jakim wspaniałym produktem, z jak cudowną Społecznością jest TD2. W ramach tego projektu powstanie nowa Wikipedia, która będzie nie tylko skarbnicą doskonałej wiedzy merytorycznej, ale również punktem wyjścia, w którym każdy gracz będzie mógł uzyskać wsparcie, poznając krok po kroku tajniki funkcjonowania na wirtualnych szlakach.

Dla naszych stałych graczy otworzymy drzwi pod kątem komunikacyjnym - zachęcamy bardzo gorąco do korzystania z GitLaba naszego pionu, który w tym roku zyska priorytet pod kątem realizacji zgłoszeń. Nieustannie publikowane będą również Tygodniki, aby każdy mógł zajrzeć “przez ramię” do środka Zespołu Symulatora i zobaczyć, co aktualnie wokół niego się dzieje. Dla osób, dla których język polski nie jest ojczystym, nie ustaniemy w tworzeniu angielskiej wersji Tygodnika, aby one również czuły się miło widziane w strukturach naszego Symulatora.

Chcemy również zaprosić innych Użytkowników, dotychczas niezwiązanych z Zespołem, lub związanych w innym charakterze, do partycypowania w działaniach związanych z realizacją dokumentacji użytkowej dla reszty Społeczności. Będziemy zabiegać o to, żeby w 2024 roku zwiększyć ilość osób zaangażowanych w działania naszego pionu, szczególnie takich, które posiadają kompetencje nie tylko pisarskie i krasomówcze, ale związane z szerokopojętą pracą kreatywną.

Mamy wiele planów, wiele oczekiwań i stawiamy przed samymi sobą wiele obietnic. Mamy nadzieję, że Pion Redaktorów będzie stanowił swojego rodzaju drzwi do wielkiego domu jakim jest TrainDriver2 i tego życzę sobie, i wszystkim członkom Pionu Redaktorów.

Trenerzy
Droga Społeczności, jestem niezwykle dumny możliwością powitania was jako Naczelnik Trenerów. Moim nadrzędnym celem na ten rok będzie utrzymanie zespołu, który tworzą osoby z ogromną wiedzą i pasją do kolei, chcący się nią z wami podzielić, poprzez szkolenia, sesje edukacyjne czy wiadomości prywatne, które do nas tak licznie piszecie. Już niedługo chciałbym w dziale trenerskim wprowadzić nowość, w postaci cyklu krótkich instruktażów, analiz oraz prób rozwiązywania bieżących problemów/dylematów w aspekcie kolejowym, a także rozmaitych ciekawostek z szeroko pojętej tematyki taboru, oraz infrastruktury kolejowej głównie w aspekcie symulatora, ale być może nie tylko. Chcę abyście też mogli wpływać na tematykę tego co będzie się pojawiało w tym cyklu. Planuje, aby ta publikacja przyjęła formę regularną początkowo co najmniej raz na 1-2 miesiące. Oczywiście utrzymuje cykl Edukacyjnych Sesji Trenerów zapoczątkowanych już ponad 3 lata temu, najbliższa edycja odbędzie się już w sobotę 13.01.2024, Zapraszam wszystkich serdecznie. W 2024 planuje, także przygotowanie dedykowanych materiałów szkoleniowych. Będą one dostępne do wykorzystania przez wszystkie osoby początkujące. Jednak aby to wszystko było możliwe, potrzebujemy także was! W imieniu całego zespołu Trenerów zapraszam wszystkich, także tych niezdecydowanych, chcących dzielić się wiedzą do dołączenia do zespołu Trenerów.

Pamiętajcie, nas Zespół jest dla Wszystkich otwarty i służy pomocą!