SWDR w aktualnej wersji uwzględnia tylko zajętość szlaków, długość i dostępność torów na niej nie są brane pod uwagę.
Czyli, nawet zupełnie abstrahując od problemu jazdy przed czasem, możliwa jest następująca sytuacja:
SWDR układa rozkład dla pociągu A, planując mu ph na dwutorowej mijance od 12:00 do 12:20.
Następnie sytuacja na szlakach się rozluźnia, bo ktoś wyszedł, ktoś się wykoleił, a kogoś wykopali. SWDR wpada więc na pomysł, by zaplanować na tej mijance krzyżowanie:
pociągu B, przyjazd 12:05, odjazd 12:15
i pociągu C, jadącego bez postoju o 12:10.
W przypadku, gdy pociąg porusza się przed czasem, a wpiszemy mu godzinę przyjazdu do systemu - jego rezerwacja planowa jest zwalniana. Dzięki temu pociąg wytrasowany np. na godzinę 13:00 po zatwierdzeniu przyjazdu o 12:30 - zwalnia szlak i na godzinę 13:00 może zostać ułożony kolejny rozkład na ten sam szlak.
Czyli jego jazda przed czasem wyłącznie zwalnia rezerwacje, a nie powoduje tworzenia nowych. A więc, na przykład:
Sceneria A i B uzgadniają wyjazd pociągu na szlak o 12:00, planowy czas jazdy to 10 minut. "A" obsługuje blokadę, wyprawia pociąg i wprowadza rzeczywistą godzinę odjazdu.
W tym czasie ktoś się spawnuje na C. O 12:03 dyźurny układa mu rozkład z odjazdem do B o 12:05. Próbuje obsłużyć blokadę i następuje przykra niespodzianka.