Dobrzyca Towarowa to średniej wielkości fikcyjna stacja rozrządowa. Układ bazuje na realnej stacji Zabrzeg Czarnolesie, natomiast motyw z wiaduktem i rozgałęzieniem torów w rejonie DTC nawiązuje do układu Zajączkowa Tczewskiego. Na scenerii znajdują się także 3 duże bocznice: cementowni (wzorowanej na bocznicy Certus, Wwa Praga), terminalu (BCT, Gdynia) i elektrociepłowni Jarzębina (EC Siekierki, Wwa). Na stacji znajduje się także wagonownia oraz grupa trakcyjna, na której dawniej serwisowano parowozy, a obecnie odstawiane są nieużywane lokomotywy. Ruch jest prowadzony przez 4 nastawnie wyposażone w urządzenia przekaźnikowe: 3 dysponujące: DTA, DTB i DTC oraz manewrową DT11, z której prowadzony był rozrząd.
Stacja znajduje się na przedmieściach miasta Dobrzyca, pomiędzy stacjami Dobrzyca Zachodnia i Dobrzyca Wschodnia (szlaki DZ i DW). W latach 70 Dobrzyca Towarowa miała ogromne znaczenie dla ruchu towarowego w regionie. To tutaj przyjeżdżały pociągi zbiorowe z okolicznych bocznic i mniejszych stacji, a wagony rozrządzano i zestawiano w dłuższe składy towarowe według miejsca przeznaczenia. Niestety wraz z postępującym rozwojem motoryzacji, transport towarów znacznie utracił na znaczeniu na czym ucierpiała ranga stacji, którą zdegradowano do miana stacji manewrowej. Równocześnie obcięto fundusze przeznaczane na remonty, czego efektem była postępująca degradacja infrastruktury. Nadzieja na powrót do dawnej świetności została ostatecznie zaprzepaszczona przez kryzys towarzyszący restrukturyzacji spółki PKP. Obecnie na stacji nie prowadzi się już rozrządu, gdyż w 2012 roku ze względu na fatalny stan ostatecznie zamknięto nastawnię manewrową i tory górki rozrządowej. Od tamtego czasu tory grupy kierunkowej służą jedynie do magazynowania wagonów. W 2016 roku obok stacji wybudowano nowy terminal kontenerowy. Niedługo potem zmodernizowano szlak do Dobrzycy Wschodniej, czemu towarzyszyła likwidacja dwóch posterunków odgałęźnych: Grobla i Liwiec, których sterowanie włączono w obręb nastawni DTC.
Sceneria powstała z myślą o stworzeniu miejsca, w którym mogłyby faktycznie rozpoczynać bieg pociągi towarowe. Dodatkowo jest tutaj wiele okazji do manewrów: obsługa bocznic i zestawiania składów dla pociągów rozpoczynających bieg. Istnieje zatem możliwość by pełnić służbę na lokomotywie manewrowej. Mam nadzieję, że sceneria zachęci trochę użytkowników do częstszego korzystania ze składów towarowych, których na chwilę obecną porusza się zdecydowanie za mało by ich proporcja wiernie odzwierciedlała rzeczywistość.
Schematy SRK:
Szlaki:W kierunku | Skrót | Liczba Torów | Vmax | Uwagi |
Dobrzyca Zachodnia | DZ | 2 | 80 km/h | - |
Dobrzyca Wschodnia | DW | 2 | 90 km/h | - |
Bargówek podg | Bg | 1 | 60 km/h | - |
Trawka podg | Tr | 2 | 80 km/h | - |
Wykaz Ostrzeżeń Stałych:Nazwa szlaku lub posterunku | od km | do km | Przyczyna ograniczenia | Nr toru | Vmax w kierunku nieparzystym | Vmax w kierunku parzystym | Uwagi |
Dobrzyca Towarowa | 7,757 | 8,009 | Zły stan rozjazdów 201, 203, 208, 272 | 202 | 20 | 20 | *) |
Dobrzyca Towarowa | 7,839 | 8,014 | Zły stan głowicy rozjazdowej 230-251 | 231-254 | 10 | 10 | |
Dobrzyca Towarowa - Trawka podg | 4,029 | 4,029 | Punkt kontrolny DSAT | 2 | - | - | utrzymać stałą prędkość dla całej długości składu |
Pozostałe informacje i uwagi:- Na scenerii nie są obsługiwane pociągi pasażerskie. Wejście na spawn TOW pociągiem pasażerskim będzie skutkować rychłym usunięciem gracza ze scenerii.
- Wydawaniem listy ostrzeżeń dla pociągów rozpoczynających bieg zajmują się dyżurni z nastawni DTB i DTC.
- Pociągi kończące bieg zostawiają skład na grupie przyjazdowej (DTA) i zjeżdżają na grupę trakcyjną.
- Sceneria jest nieprzejezdna w trybie offline ze względu na błąd VD trasującego pociągi po zamkniętych torach bez sieci. W sytuacjach awaryjnych konieczne jest zmienienie rozkładu.
- Maksymalna długość pociągu: 650m.
Autorzy:Ares28
Emik
janusz1321
Marcin_S
Trainfun09
Trichlor
Ugulele
Wiedenka
Autoryzowani (pełen dostęp):Maluch95
Niescioreq
Popio19
Wojteq84
Galeria:Rejon DTA:Rejon DTB:Rejon DTC:Elektrociepłownia:
Sceneria jest dostępna jedynie dla osób autoryzowanych. Istnieje możliwość multi DR i otrzymania autoryzacji uprawniającej do dyżurowania na jednej z trzech nastawni.
Zasady otrzymywania autoryzacji są następujące:
- Pełen dostęp (możliwość uruchomienia scenerii) mają tylko osoby zaangażowane w wykonanie tej lub innych scenerii mojego autorstwa.
- Dostęp częściowy (możliwość prowadzenia ruchu za pomocą jednego z pulpitów SPK) można otrzymać na wniosek jednego z autorów po wykonaniu szeregu prac manewrowych takich jak obsługa bocznic i zestawianie składów dla innych graczy, a także wykazaniu się znajomością przepisów oraz układu stacji i bocznic znajdujących się na scenerii.
Po więcej informacji oraz w celu umówienia się na wspólny dyżur/manewry zapraszam na kanał MM:
https://chat.ttsk.ngo/td2-chat/channels/dt-dyspozytura