Autor Wątek: Głupie pytania thearto czyli urządzenia mechaniczne i nie tylko  (Przeczytany 1290 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Offline thearto

  • Weteran
  • Grupa I
  • *
  • Wiadomości: 7
  • Siła reputacji: 39
  • thearto toromistrzthearto toromistrzthearto toromistrzthearto toromistrzthearto toromistrzthearto toromistrzthearto toromistrz
Dobry, zakładam wątek o takim a nie innym temacie bo prawdopodobnie pojawi się więcej moich pytań, niekonieczne związanych z jednym tematem z edytora.

Przechodząc do problemu - zależności w urządzeniach mechanicznych scentralizowanych. Na screenach 1 i 3 można zobaczyć układ torowy, z kolei screen 2 przedstawia przebiegi w jednej z nastawni. Widać, że coś jest nieźle skopane. Tak więc układ zależności wpisanych w rozjazdy przedstawia się następująco:

Rozjazd 22: primary state: MO_23:+; secondary state: MO_23:+,
Rozjazd 23: primary state: MO_25ab:+; secondary state: MO_25ab:+,
Rozjazd 25: primary state ab: MO_34:+;
Rozjazd 26: primary state: MO_25cd:+,MO_30:+; secondary state: MO_30:+,
Rozjazd 32: secondary state: MO_25ab:-,,
Rozjazd 35: primary state ab: MO_25ab:+; secondary state ab: MO_25ab:+,
Rozjazd 36: primary state: MO_35ab:+,
Rozjazd 37: primary state: MO_39:+,
Rozjazd 39: primary state: MO_37:+,

I teraz spoglądając na przebiegi na nastawni wywala mi jakiś kompletny bezsens. Przykładowo chcąc skierować skład spod semafora H na tor 1a w ogóle nie jest uwzględniony anglik, czyli rozjazdy 25 ab i cd tak więc skład jechałby na wprost przez rozjazdy 26, 30, 32 i 40 na tor 4a, a nie 1a. Nie wspominając o tym że spora część drążków nawet nie drgnie jeśli chodzi o semafory M i N, a także H. Jakieś rady? Sam próbowałem i muszę przyznać że psuję to jeszcze bardziej niż naprawiam. Działanie tych zależności jest dla mnie jakąś wielką niewiadomą.

Offline kojonek2

  • Developer
  • Weteran
  • Grupa I
  • *
  • Wiadomości: 440
  • Siła reputacji: 153
  • kojonek2 prezeskojonek2 prezeskojonek2 prezeskojonek2 prezeskojonek2 prezeskojonek2 prezeskojonek2 prezeskojonek2 prezeskojonek2 prezeskojonek2 prezeskojonek2 prezeskojonek2 prezes
Odp: Głupie pytania thearto czyli urządzenia mechaniczne i nie tylko
« Odpowiedź #1 dnia: 27 Września 2020, 11:05:51 »
Sprawa z semaforem H oraz nie uzależnieniem anglika 25 jest prosta:
- koncówka cd jest uzależniona, lecz nie widać jej na tabliczkach bo jest uzależniona w (+)
- końcówka ab nie jest uzależniona bo semafor H stoi za nią więc przebieg po niej nie jedzie. (przebiegi zaczynają sie od semafora)

Co do uzależnien dodatkowych jeszcze raz wytłumaczę jak to działa bo widzę że wczoraj nie zrobumiałeś.

Uzależnienia zwykłe dodawane są do przebiegu w taki sposób, że wyobrażasz sobie że jedziesz pociągiem od semafora początkowego do jakiegoś następnego. Główne uzależnienia to po prostu wszystkie zwrotnice, po których przejeźdzasz. Zapisywane są ich stany tak, aby przebieg był ułożony prawidłowo.

Dodatkowe uzależnienia działają podobnie. Wyobrażasz sobie że jedziesz pociągiem tak jak przy zwykłych uzależnieniach, ale tym razem zapisujesz dodatkowe uzależnienia wpisane w rozjazdy, po których jedziesz. Np. jeżeli jedziesz po 23 w plus to musiał byś sobie do przebiegu dodać dodatkowe uzależnienie 25ab:+ bo takie masz wpisane.

Rozjazdy, po których będzie jechał pociąg nie muszą być dodatkowo uzależniane, gdyż symulator zrobi to sam. W twoim przypadku dobre zastosowanie dodatkowych uzależnien to rozjazd 37 i 39. Gdy będą one w + to pociąg będzie jechał tylko po jednym z nich, ale ty chcesz żeby ochrona boczna sprawiła że drugi też będzie w +.

Kolejny dobry przykład to 25 primary ab. Bo wtedy rozjazd jest ułożony tak, że pociąg nie będzie jechać przez rozjazd 34. Czyli wpisałeś 34 jako ochronę boczną.

Złe przykłady uzależnien dodatkowych u ciebie to rozjazd 22. Jeżeli jakiś przebieg będzie odbywał się po rozjeździe 22 to tak czy siak będzie on musiał odbywać się po rozjeździe 23. Symulator sam zapisze sobie odpowiednie ułożenia tych zwrotnic. Nie musisz dodatkowo wpisywać tego w rozjazd 22. To uzależnienie jest nie potrzebne, ale nie będzie blokować ułożenia przebiegów.

Kolejny wręcz tragiczny przykład uzależnien to rozjazd 23. Jeżeli jakiś przebieg będzie przechodził przez rozjazd 23 to na pewno też będzie przechodził przez anglika 25ab. Nie ma sensu go uzależniać dodatkowo. Uzleżenienie to w twoim przypadku blokuje podanie przebiegów. Aby przejechać przez rozjazd 23 i 25 bez rozprócia zwrotnicy, rozjazd 25ab musi być w minusie! A ty wpisujesz ze ma być on w + co powoduje sprzeczne uzależnienia i brak możliwości ułożenia tego przebiegu.

Położenie rozjazdu 25:


Proszę zwrócić uwagę, że uzależnien dodatkowych nie używa się do wykluczania przebiegów (usuwania, nie generowania przebiegów przez dany tor/wariant). Służą do tego zielone strzałki direction.

Dodatkowo, mam wrażenie że masz problem z ustawieniami anglików. Najłatwiej jest wyobrazić sobie że jesteś pociągiem i patrzeć jak muszą być ułożone iglice żeby przez anglika przejachać. Pamietaj, że przestawienie końca ab. Powoduje wybranie na, który koniec po stronie cd pociąg pojedzie. Jest to trochę nie intuicyjne na pierwszy rzut oka.