LCS Sandomierz Sandomierz [Sn] - to dosyć duża stacja węzłowa, znajdująca się jednak dość daleko (ok. 3 km) od centrum miasta, na prawym brzegu Wisły. Był to jeden z powodów, przez który od rozkładu 2004/2005 zlikwidowano kursy pociągów osobowych z kierunku Skarżyska, Stalowej Woli i Tarnobrzegu, a od 2006/2007 także pospiesznych. W późniejszym czasie raz do roku pojawiał się na niej pociąg pielgrzymkowy relacji Zamość - Częstochowa, a w roku 2009 i 2011 do Sandomierza został uruchomiony specjalny pociąg turystyczny ze Skarżyska-Kamiennej. Znacznie większe jest natomiast znaczenie stacji w ruchu towarowym, ponieważ rozpoczyna się tu bocznica do Huty Szkła Pilkington Polska. Jest ona używana niemal codziennie. Naprzeciwko bocznicy zlokalizowana jest natomiast hala Zakładu Inżynierii Kolejowej (ZIK), czyli lokalnego przewoźnika towarowego. Stacja dzieli się na dwie główne części: pasażerską i towarową. W pasażerskiej znajdują się dwa dwukrawędziowe perony, kilka torów bocznych, a także budynek dworca, który po wyłączeniu z zasadniczych funkcji został przekształcony w klub nocny, a po jego likwidacji jest zamknięty. W części towarowej znajduje się 6 torów głównych wraz z kilkoma torami bocznymi, które prowadzą m.in do ramp i magazynów. Ruchem na stacji steruje się z nastawni dysponującej "Sn", która jest wyposażona w urządzenia przekaźnikowe, zabudowane w latach 90 (wcześniej stacja posiadała urządzenia mechaniczne scentralizowane z sygnalizacją kształtową) i znajduje się w środku stacji.
W 2010 roku, w wyniku powodzi stacja została poważnie zniszczona - poziom wody sięgał dachów wiat peronowych. Po prowizorycznej odbudowie stacji i sąsiadujących szlaków przewozy zostały wznowione, jednak poważne uszkodzenia spowodowały ograniczenie prędkości do 20 km/h, przy prowizorycznie odbudowanych urządzeniach SRK. Po wznowieniu ruchu większość semaforów była unieważniona, wyłączono z nastawiania rozjazdy w części pasażerskiej. Wjazd ze wszystkich kierunków odbywał się na sygnał zastępczy. Zlikwidowano rogatki na przejeździe kolejowym obok nieużywanej nastawni "Sn-1" i posterunek SKP-1, a przejazd obok nastawni "Sn-2" zlikwidowano i zagrodzono. Wcześniej, do 2008 roku przy tym przejeździe funkcjonował posterunek SKP-2 od strony Tarnobrzega, a później funkcję obsługi przejazdu i stwierdzania końca pociągu przejęła nastawnia dysponująca (przy pomocy kamer).
W rozkładzie jazdy 2011/2012 na trasę przez Sandomierz powrócił pociąg TLK San z Przemyśla do Warszawy Wschodniej, który w różnych wariacjach oraz od 2019 roku w zdublowanej parze jako IC Witos, jeździ po dziś dzień. W latach 2013-2014 przeprowadzono częściowy remont stacji. Remontem objęte były tory nr 1 i 2, co wiązało się również z pewnym uproszczeniem układu torowego. Wykonano również remont peronów 1 i 2, przy czym pozostały one w standardzie niskim. Zlikwidowano budynki dawnych nastawni wykonawczych oraz posterunki SKP. Zabudowano nowe urządzenia przejazdowe na przejazdach od strony Zalesia. W 2016 roku zabudowano natomiast nakładkę komputerową na istniejące urządzenia przekaźnikowe, sterujące stacją i nieodległym posterunkiem Zalesie Gorzyckie - MOR-3.
Zalesie Gorzyckie [ZG] - Zalesie Gorzyckie to posterunek odgałęźny, położony około 5 kilometrów przed stacją w Sandomierzu, tuż przed mostem na Wiśle. Nie odgałęzia się tutaj żadna linia, następuje jedynie przejście z linii dwutorowej w jednotorową, biegnącą dalej przez jednotorowy most do Sandomierza. Układ torowy to jedynie dwa rozjazdy, z których jeden prowadzi na żeberko ochronne. Tuż przed posterunkiem znajduje się także przystanek osobowy Metan, zbudowany w 1939 i nieczynny w regularnym ruchu od 2004 roku. Do 2016 roku ruch pociągów prowadzony był przez nastawnię "ZG", która posiadała urządzenia przekaźnikowe z sygnalizacją świetlną. Obsługiwała również przejazd kolejowy (z wykorzystaniem urządzeń TVU). W 2016 roku wymieniono urządzenia na komputerowe typu MOR-3, które sterowane są zdalnie z Sandomierza. Wymieniono również urządzenia na przejeździe w rejonie p.o. Metan z kategorii A na kategorię B.
Linie kolejowe przebiegające przez scenerię:
25 Łódź Kaliska - Dębica, od km232,5 do km246,1
78 Sandomierz - Grębów, od km-0,3 do km6,3
Szlaki zewnętrzne: Nazwa | Następny posterunek | Numer linii | Liczba torów | Elektryfikacja | Prędkość maksymalna | Blokada liniowa | Długość | ETCS |
Dw | Dwikozy | 25 | dwutorowy | zelektryfikowany | 120 km/h | półsamoczynna typu Eap94 | 2680m | brak |
Sb | Sobów | 25 | jednotorowy | zelektryfikowany | 70 km/h | półsamoczynna typu C | 4860m | brak |
Gr | Grębów | 78 | jednotorowy | zelektryfikowany | 60 km/h | półsamoczynna typu C | 5950m | brak |
Szlaki wewnętrzne: Nazwa | Posterunki | Numer linii | Liczba torów | Elektryfikacja | Prędkość maksymalna | Blokada liniowa | Długość | ETCS |
Sn-ZG | Sandomierz - Zalesie Gorzyckie | 25 | jednotorowy | zelektryfikowany | 90 km/h | półsamoczynna typu Eap94 | 6000m | brak |
Spawny:EZT - Tm31, 200m
TOW - P11, 650m
LUZ1 - Tor 8, 30m
Ograniczenia:brakAutorzy:trainfun09StasiuUguleleJanek675Ares28Eugenio07Janusz1321MasznScreeny:Stacja SandomierzBocznica Pilkington Sandoglass Szlaki oraz posterunek Zalesie Gorzyckie Sceneria jest dostępna dla wszystkich osób z poziomem 6 dyżurowania pod tym linkiemSchematy oraz opisy posterunków zapożyczone ze strony
semaforek.kolej.org.pl.