Autor Wątek: Prędkości maksymalne na łukach  (Przeczytany 3945 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Offline Sunsie

  • Sponsor
  • Weteran
  • *
  • Wiadomości: 49
  • Siła reputacji: 132
  • Sunsie prezesSunsie prezesSunsie prezesSunsie prezesSunsie prezesSunsie prezesSunsie prezesSunsie prezesSunsie prezesSunsie prezesSunsie prezesSunsie prezes
Prędkości maksymalne na łukach
« dnia: 16 Sierpnia 2023, 03:08:51 »
Witam,
jestem w trakcie tworzenia swojej pierwszej scenerii. Dodałem łuk o promieniu 1200m i korzystając z tego kalkulatora (http://td2.info.pl/edytor/pomocnik.html) obliczyłem, że prędkość maksymalna może 118 km/h. Czy w takim razie wartość mam zaokrąglić w dół (110km/h), czy mogę korzystać z podstawowych zasad zaokrąglania do dziesiątek, czyli od cyfry jedności 5, cyfra dziesiątek zwiększa się o 1?

Z góry dziękuję za wszystkie odpowiedzi.

Edit1: W udostępnionym arkuszu znalazłem kalkulator w drugą stronę, na którym to obliczyłem, że minimalny promień dla łuku bez przechyłki do jazdy do 40km/h to 411.52m. Czy w takiej sytuacji mogę ustawić taką prędkość na łuku o promieniu 392m?
« Ostatnia zmiana: 16 Sierpnia 2023, 03:12:07 wysłana przez Sunsie »

Online emik

  • Konstruktor
  • Weteran
  • *
  • Wiadomości: 188
  • Siła reputacji: 88
  • emik prezesemik prezesemik prezesemik prezesemik prezesemik prezesemik prezesemik prezesemik prezesemik prezesemik prezesemik prezes
Odp: Prędkości maksymalne na łukach
« Odpowiedź #1 dnia: 16 Sierpnia 2023, 08:45:13 »
Zmień kalkulator do obliczeń na program Ugu https://pomocnik-td2.web.app/ lub arkusz Aresa: https://docs.google.com/spreadsheets/d/1JBnzTHlSux_R7UJkdTkZtIPwbK6sNjjMU86ZzJXTSng/edit#gid=596467753
Kalkulator Nitro, w niektórych przypadkach potrafił obliczać głupoty.

Odpowiadając na pytania:
- prędkość na łuku powinna odpowiadać prędkości konstrukcyjnej szlaku. Jeżeli przyjąłeś, że szlak budujesz dla Vmax 120km/h to wszystkie obliczenia starasz się robić dla Vmax 120, chyba, że warunki miejscowe przewidują inaczej. W przypadku obniżenia prędkości stosujesz pełne dziesiątki. Innych wskazań nie będziesz w stanie zobrazować na wskaźnikach.

- na torach głównych zasadniczych oraz torach szlakowych stosuj przechyłki i krzywe przejściowe co do zasady dla wszystkich wyliczeń, gdzie zalecana wysokość przechyłki wynosi więcej niż 20mm zwracając uwagę na to, że wysokość przechyłki wylicza się co 5mm czyli 20/25/30, a nie np. 32mm. Inną kwestią jest to, że minimalny promień to minimalny promień - jeżeli wartość wynosi 411.52m to dla R=411 przechyłka jest, a dla R=412m przechyłki teoretycznie już być nie musi.

Offline WolnaNazwa

  • User
  • *
  • Wiadomości: 22
  • Siła reputacji: 80
  • WolnaNazwa prezesWolnaNazwa prezesWolnaNazwa prezesWolnaNazwa prezesWolnaNazwa prezesWolnaNazwa prezesWolnaNazwa prezesWolnaNazwa prezesWolnaNazwa prezesWolnaNazwa prezesWolnaNazwa prezesWolnaNazwa prezes
Odp: Prędkości maksymalne na łukach
« Odpowiedź #2 dnia: 16 Sierpnia 2023, 08:50:04 »
1. Możesz zaokrąglić w dół, ale nie w górę, tj. nie możesz przekroczyć maksymalnej szybkości.

2. Nie, nie możesz ustawić prędkości 40 km/h dla łuku o takim promieniu.

Online trainfun09

  • Sponsor
  • Weteran
  • Zasłużony
  • Grupa II
  • *
  • Wiadomości: 862
  • Siła reputacji: 107
  • trainfun09 prezestrainfun09 prezestrainfun09 prezestrainfun09 prezestrainfun09 prezestrainfun09 prezestrainfun09 prezestrainfun09 prezestrainfun09 prezestrainfun09 prezestrainfun09 prezestrainfun09 prezes
  • Zobacz mój podpis
Odp: Prędkości maksymalne na łukach
« Odpowiedź #3 dnia: 16 Sierpnia 2023, 10:46:46 »
Pozwolę sobie podkreślić też to co @emik wspomniał - prędkość konstrukcyjna. Pamiętaj że konstrukcyjna nie zawsze równa się drogowej. To że linia X w tym momencie ma Vmax=40km/h, nie oznacza że to jest maksymalna prędkość na jaką pozwalają łuki i przechyłki, tylko - na przykład - gnijące już drewniane podkłada. Sama geometria toru może pozwalać na chociażby 80km/h, a więc w praktyce w pewnym sensie błędem będzie budowanie "na styk" do tej mniejszej prędkości. Zaznaczam, że oczywiście się to zdarza przy nowo budowanych, czy modernizowanych liniach gdzie próbuje się z wolnego miejsca czy obecnej geometrii wycisnąć ile się da. Przykładem może być odcinek linii 25 pomiędzy Zalesiem Gorzyckiem a Sandomierzem. Tam mimo łuków rzędu 400-450m podczas modernizacji prędkość podniesiono do prędkości konstrukcyjnej - 90km/h, z dużymi przechyłkami i wydłużonymi krzywymi przejściowymi. Przed modernizacją było tam 70km/h. Fenomen dotyczy też zadbanych linii, ale ze zmieniającą się przez warunki lokalne geometrią, co wymusza odcinkowe zmniejszenie prędkości drogowej - mimo to linia ma przyjętą drogę hamowania jednolitą dla prędkości konstrukcyjnej, na przykład 1000m dla 120km/h. I to się (co ważne) nie zmienia w zależności od prędkości, i zazwyczaj jest jednolite dla całej linii, chyba że ustalone zostanie inaczej (np.Linia 117 ma różne dh w różnych kierunkach ze względu na profil pionowy).
Kliknij to!
Just be yourself.
Klei się zakopianka od Krakowa po sam Giewont, Majonez Kielecki, Piekło i Dom. Krab Bałtycki/Kalwaryjski/Oscypkowy/Aglomeracyjny/Sandomierski/Sędziszowski/Jeleniogórski oraz niebieski.

Offline Sunsie

  • Sponsor
  • Weteran
  • *
  • Wiadomości: 49
  • Siła reputacji: 132
  • Sunsie prezesSunsie prezesSunsie prezesSunsie prezesSunsie prezesSunsie prezesSunsie prezesSunsie prezesSunsie prezesSunsie prezesSunsie prezesSunsie prezes
Odp: Prędkości maksymalne na łukach
« Odpowiedź #4 dnia: 16 Sierpnia 2023, 15:14:54 »
Bardzo dziękuję za te odpowiedzi. Zdecydowałem się trochę zmienić układ torowy, żeby nie było ograniczenia z 160km/h na 80km/h na krótkim odcinku. Mam jeszcze jedno pytanie, na które nie znalazłem aktualnej odpowiedzi na forum. Mianowicie, czy jeśli sceneria ma pulpit SCS, to można umieścić na niej sygnalizację mieszaną? Chciałbym, aby na jednym szlaku semafor wjazdowy był kształtowy, a cała reszta byłaby świetlna.

Online trainfun09

  • Sponsor
  • Weteran
  • Zasłużony
  • Grupa II
  • *
  • Wiadomości: 862
  • Siła reputacji: 107
  • trainfun09 prezestrainfun09 prezestrainfun09 prezestrainfun09 prezestrainfun09 prezestrainfun09 prezestrainfun09 prezestrainfun09 prezestrainfun09 prezestrainfun09 prezestrainfun09 prezestrainfun09 prezes
  • Zobacz mój podpis
Odp: Prędkości maksymalne na łukach
« Odpowiedź #5 dnia: 16 Sierpnia 2023, 16:34:39 »
No to urządzenia mechaniczne, albo psuedo-kluczowe na całym posterunku. Takich mieszanek się nie robi w rzeczywistości. Zdarza się jeszcze że jeden okręg ma chociażby urządzenia przekaźnikowe, a drugi mechaniczne, ale komputerów z semaforem kształtowym który napędzany jest poprzez pędnie nikt nie łączył. Polecam jednak komputerowe, bo i się nauczysz izolować tory, i rysować w edytorze SCS.
Kliknij to!
Just be yourself.
Klei się zakopianka od Krakowa po sam Giewont, Majonez Kielecki, Piekło i Dom. Krab Bałtycki/Kalwaryjski/Oscypkowy/Aglomeracyjny/Sandomierski/Sędziszowski/Jeleniogórski oraz niebieski.