Drodzy Członkowie Społeczności Symulatora TD2,dokładnie rok temu, 28 sierpnia 2022, ukazało się pierwsze wydanie cyklu "Tydzień z życia symulatora". Spotkało się ono z bardzo ciepłym odbiorem z Waszej strony i w naturalny sposób przerodziło się w swoisty kanał komunikacji Zespołu Symulatora z Wami, dostarczając Wam co tydzień najświeższe informacje z tego, co dzieje się dookoła symulatora, często od tej niewidocznej z zewnątrz strony. Dziś oddajemy w Wasze ręce pięćdziesiąte trzecie wydanie naszego Tygodnika, którego głównym celem jest podsumowanie wszystkich znaczących wydarzeń z ostatniego roku, jak również przedstawienie planów Zespołu na dalszy rozwój symulatora w najbliższym czasie.
Chcielibyśmy również poznać Waszą opinię na temat tego, co w naszym Tygodniku Wam się podoba, a co jeszcze może zostać zmienione/usprawnione. W tym celu Zarząd Stowarzyszenia przygotował dla Was ankietę, w której możecie anonimowo wyrazić swoje zdanie na temat treści publikowanych na łamach Tygodnika. Wypełnienie ankiety nie zajmie Wam więcej niż 3 minuty, a będzie bardzo ważnym źródłem feedbacku, dlatego bardzo proszę o udzielenie precyzyjnej odpowiedzi na postawione pytania, byśmy mogli zorientować się w Waszych opiniach. Z góry dziękujemy!
A tymczasem, zaparzcie sobie kawkę albo herbatkę, weźcie coś do chrupania i zapraszam do lektury!
Zdarzyło się wczoraj...Wydania symulatoraW ciągu ostatniego roku wydane zostały dwie duże wersje symulatora oraz dwie łatki:
- wersja 2022.2.1 "Latarnia"
- łatka do wersji "Latarnia" oznaczona 2022.2.2
- wersja 2023.1.1 "Ypsilon"
- łatka do wersji "Ypsilon" oznaczona 2023.1.2
Najważniejsze zmiany w symulatorzeWprowadzenie nowych wersji symulatora pociągnęło za sobą również wprowadzenie zmian, spośród których część można nazwać rewolucyjnymi:
- wprowadzenie cyklu dobowego i dynamicznego oświetlenia wraz z bogatą kolekcją obiektów świecących,

- dodanie nowych modeli wskaźników, odbijających światło reflektorów pojazdu trakcyjnego,

- wprowadzenie całej gamy nowych modeli urządzeń przytorowych,
- dodanie setek możliwych kombinacji podkładów, mocowań, podsypek i szyn, co umożliwiło dywersyfikację układów torowych

- dodanie dziesiątek modeli różnych budynków, również infrastruktury kolejowej,


- aktualizacja wersji silnika Unity,
- wprowadzenie proceduralnych bramek sygnałowych, tworzonych na podstawie wpisów,

- dodanie mnogości modeli zwierząt wraz z ich animacjami,

Wprowadzonych zmian było oczywiście znacznie, znacznie więcej, w tym miejscu moglibyśmy wymienić jeszcze bardzo dużo innych modyfikacji, które miały miejsce w ostatnim roku, ale nie chcemy Was zanudzić, wymieniając wszystko, co można znaleźć w changelogu.
ScenerieNa co zdałyby się modele i wszystkie usprawnienia dodane do symulatora, gdyby nie scenerie, czyli esencja naszych wirtualnych szlaków? W ostatnim roku doszło do wielu istotnych zmian w budowaniu scenerii, np. konieczność wprowadzenia elementów oświetlenia, zwężenie międzytorza w magicznym lasku do 4 metrów i wiele innych. Tym samym, Zespół Konstruktorów, ale również indywidualni twórcy scenerii, pracowali w pocie czoła nad doprowadzeniem do końca swoich projektów.
W tym miejscu chcemy podziękować każdej osobie, która dołożyła cegiełkę do budowy scenerii, cieszących obecnie użytkowników symulatora.
Zmiany w składzie ZespołuZmiany w symulatorze to nie tylko nowe modele, obiekty, scenerie, narzędzia, ale również osoby, które na przestrzeni lat pracowały na rzecz rozwoju symulatora, jak również te, które zdecydowały się złożyć podanie i zostały przyjęte do Zespołu.
Za intensywną pracę na rzecz rozwoju TD2 chcielibyśmy w tym miejscu podziękować tym, którzy pracowali na rzecz TD2 dawniej, a którzy w ostatnim roku opuścili Zespół. Są to:
KMSzczecin,
deemixx,
Atmosferyczny,
inomushis,
Kamads,
Paweł,
uetam,
Kacper9,
Fofal,
Meril i
KASisq.
Część ze zwolnionych miejsc zajęli nowi członkowie Zespołu. Są to:
Wewek,
radocha26,
Bartek2002,
Hammer,
Newmikus2k,
BartholomeoD3,
Till i
Pepsi2026.
...wydarzy się jutroZespól Symulatora pracuje w pocie czoła nad kolejnymi usprawnieniami, modelami, aplikacjami, narzędziami i funkcjonalnościami, które jeszcze bardziej zwiększą immersję oraz frajdę z rozgrywki. Część z nich jest obecnie w fazie koncepcyjnej, inne w realizacji, a kolejne są na tak zaawansowanym etapie rozwoju, że chcielibyśmy przedstawić przed Wami listę projektów, nad którymi trwają intensywne prace, a których owoce będziecie mogli obejrzeć już w najbliższym czasie.
- SSO (dawniej projekt “Spawn”) - projekt, który po kilku miesiącach zastoju wrócił do łask i jest ponownie na tapecie. Duża część funkcjonalności jest już gotowa, we wrześniu będą trwały intensywne prace nad frontendem aplikacji. Aktualnie szacujemy, że do końca roku projekt powinien ujrzeć światło dzienne.
- Tablica zajętości torów głównych - czyli model służący zwiększeniu immersji symulacji. Zespół pracuje nad przygotowaniem takiej tablicy w kilku wariantach rozmiarowych, by pasował do każdej nastawni. Docelowy model byłby w pełni interaktywny.

- Lokomotywa EP09 - trwają intensywne prace nad dopracowywaniem modelu. Zespół chce zadbać o to, by tak wyczekiwany produkt był wykonany perfekcyjnie i tak dokładnie odwzorowywał rzeczywistość, jak to jest tylko możliwe w warunkach symulatora.


- Wśród powstających modeli taboru kolejowego wymienić możemy też wagony towarowe o oznaczeniach 421S, 426Z i 425S.
- Zespół Konstruktorów, poza mozolną pracą w SSS, pracuje również obecnie nad projektami "Węglówka" (tj. LK131), w ramach którego powstają scenerie: Kraski, Kłudna i Kozuby oraz "ŁKA", gdzie obecnie trwa budowa scenerii z LK1: Rokiciny i Baby.
- Zespół Redaktorów, w porozumieniu z Zarządem Stowarzyszenia, pracuje również nad nowym serwisem TDkowej Wiki, który zostanie stworzony od zera. W serwisie zostanie wykorzystana część obecnych artykułów, część zostanie przepisana, lub uproszczona. Chcemy aby nowa Wiki była bardziej przyjazna dla użytkowników i poza gromadzeniem użytecznych informacji i dokumentów, prezentowała je w bardziej przystępny sposób. Prace nad nową wersją serwisu już się rozpoczęły, będziemy na bieżąco informować o ich postępie.

PodsumowanieDrodzy Użytkownicy, dziękujemy Wam za śledzenie naszego Tygodnika na przestrzeni ostatniego roku. Każdy z Was, kto tworzy scenerię w SSS, pisze ciekawe wątki na forum, przygotowuje narzędzia usprawniające pracę innych użytkowników czy choćby tworzy własne sesje, jest elementem tej wspaniałej układanki, którą jest nasz symulator, a w konsekwencji Tygodnik.
Jako Naczelnik Redaktorów dziękuję w tym miejscu każdej osobie, której kontrybucje są nieocenione dla funkcjonowania Tygodnika, każdemu członkowi Zespołu TD2 za dostarczanie materiałów, a przede wszystkim członkom Zarządu Stowarzyszenia za zaufanie i wolną rękę w prowadzeniu tego przedsięwzięcia.
Dziękuję również z góry każdej osobie, która wypełni podlinkowaną powyżej ankietę, bo Tygodnika nie prowadzimy dla siebie, ale przede wszystkim dla Was.
Na dziś to tyle, dziękuję za uwagę i zapraszam za tydzień!