WstępniakPod wpływem rozmowy z
krzysiek009 postanowiłem - zupełnie eksperymentalnie - rozpocząć cykl artykułów pod tytułem “Tydzień z życia symulatora”. W zależności od tego,
jaki będzie odbiór i wnioski z ankiety, będziemy podejmować dalsze decyzje, czy i jak kontynuować ten cykl. Wstępne założenie jest takie, że każdy kolejny post będzie podsumowywał wszystkie (lub prawie wszystkie) widzialne i niewidzialne rzeczy które działy się wokół symulatora w ostatnim tygodniu, również te, które były udziałem społeczności.
Jeżeli pomysł "chwyci" chcemy to docelowo zrobić tak, aby każdy mógł zgłaszać do redaktorów treści, które chce opublikować w ramach tego cyklu, a redaktorzy przełożą to na kolejne posty. Pierwsze 2-3 tygodnie zapewne wyjdą bezpośrednio ode mnie - choć już to wydanie zostało przedyskutowane z zespołem przed jego opublikowaniem, dziękuję za wsad merytoryczny i poprawki.
Aby wprowadzić społeczność TD2 w niektóre zagadnienia, w pierwszym odcinku pojawiły się dodatkowo szersze opisy niektórych zagadnień, gdyż wyrwany z kontekstu wpis, mógłby być niezrozumiały dla osób nie zaangażowanych w dany temat.
Tydzień 34/2022SymulatorOpisanie zmian od ostatniego wydania stabilnego zajęłoby zbyt dużo miejsca, więc trzeba poczekać na nowe wydanie i changelog do niego dołączony. Opiszę tylko to co faktycznie wydarzyło się w tym tygodniu.
Poprawki błędówW kodzie symulatora pojawiła się poprawka rozwiązująca problem, “gdy coś pójdzie nie tak” podczas pobierania nowej paczki. Symulator teraz nie czeka w nieskończoność, tylko wraca do menu z informacją, że pobieranie się nie powiodło.
Podniesienie numeru sceneriiW związku z przebudową magicznych lasków, oraz pojawieniem się wielu nowych modeli infrastruktury przytorowej, zdecydowaliśmy się na podniesienie numeru wersji scenerii. Spowoduje to konieczność dostosowania wszystkich scenerii do najnowszego wydania. Szczegółowe informacje zostaną ogłoszone na forum, tak aby autorzy mieli czas na dostosowanie swoich scenerii do nowych wytycznych. Nowością będzie to, że przed oficjalnym wydaniem zostanie udostępniona deweloperska wersja symulatora (tylko z działającym edytorem) tak, aby nie trzeba było czekać z wprowadzeniem zmian do wydania. Najważniejsze rzeczy związane z tą decyzją:
- Międzytorze w magicznych laskach 4m - koniec z poszerzeniami na większości scenerii.
- Słup i wysięgnik zostały wymienione na wersje zmodernizowane - wymagane będzie dostosowanie ostatniego słupa na scenerii do tej zmiany.
- Usunięcie rowu
- Dodano kilka nowych modeli, które będą wymagane
- Niektóre modele zostaną automatycznie zamienione na ich nowe odpowiedniki.
Fizyka pojazdów spalinowychOd pewnego czasu trwają prace nad udoskonaleniem i rozbudowaniem fizyki pojazdów spalinowych. Na pierwszy ogień idzie SM42, ale w ramach testów i sprawdzenia pomysłu tylko w zakresie obliczania siły pociągowej. Właściwy cel pracy kolegi
Bogus_pb jest związany z długo wyczekiwanym modelem lokomotywy spalinowej. Przy tej okazji w SM42 zostanie uruchomiony obrotomierz silnika i dokonane kilka inny drobnych zmian. Na tym etapie więcej szczegółów nie mogę zdradzić. Jako ciekawostkę mogę dodać, że w celu obliczenia siły pociągowej wymagane jest rozwiązanie układu dwóch równań funkcji nieliniowych 5-tego stopnia.
W tym tygodniu udało nam się pozyskać bardzo ważne dla nas dokumenty określające charakterystyki kilku silników spalinowych. Dokumenty przełożą się na wielomiany, a wielomiany na realną fizykę silników spalinowych.
API&SWDRSerwerSWDR i API w wersji deweloperskiej działa na dedykowanym serwerze. Ma też być odporne na awarie forum. W ostatnim tygodniu wprowadziłem kilka dodatkowych poprawek stabilizujących replikację danych.
SWDRTrwają testy deweloperskiej wersji SWDRa.
Trichlor z
EUgenio07 znajdują błędy i niezgodności ze stanem oczekiwanym, a
kojonek2 na bieżąco je naprawa. Po wielomiesięcznym zastoju w SWDR4 pojawiło się kilka poprawek i zmian najbardziej oczekiwanych. Doszła też nowa zakładka, ułatwiająca wprowadzanie hashy pulpitów.
Aplikacje i NarzędziaGitlabLogowanie przez forum do gitlaba nadal nie działa. Walczyłem parę godzin w piątek, ale przegrałem. Na razie 3:0 prowadzi gitlab.
Pojawiło się za to dedykowane repo dla Redaktorów, w którym będzie można umieszczać zlecenia dla tego działu. Dla przypomnienia redaktorzy zajmują się tym wszystkim, czego nikt nie chce robić, czyli dokumentacją, tłumaczeniami, wikipedią, tworzeniem materiałów tekstowych, porządkami w regulaminach itp.
Zrobiłem też aktualizację do najnowszej stabilnej wersji, oraz trochę porządków z uprawnieniami.
SpawnNowa aplikacja, która będzie służyła do zakładania kont użytkowników. Będzie miała parę utrudnień dla multikontowców. Na obecnym etapie tworzony jest frontend, jak będziemy usatysfakcjonowani “klikalną stroną serwisu”, zabierzemy się za backend aplikacji. Pierwsze skrzypce przy aplikacji gra
janoxxx.
Serwer UwierzytelnianiaPraktycznie każda aplikacja wykorzystywana w ekosystemie TD2 wymaga, aby użytkownik utworzył konto i się do niej zalogował. Forum, launcher, symulator, img, mattermost, gitlab, up. Wszystkie te aplikacje obecnie mają jedno konto nadrzędne - forum. Dzięki temu łatwiej się się poruszać w gąszczu loginów i haseł.
Wybór forum na “centrum wszechświata” niestety ma pewne wady - np. Brak możliwości zmiany tego forum, na bardziej nowoczesne rozwiązanie. Dlatego zostanie uruchomione dedykowane rozwiązanie, które będzie całkowicie niezależne i lepiej poradzi sobie z tym zadaniem.
Prace nad wdrożeniem trwają od jakiegoś czasu. Serwer został przetestowany w warunkach deweloperskich. Działa. W kolejnym kroku będę pracował nad udostępnieniem API tego serwisu (nie mylić z API TD2) dla aplikacji “Spawn”, oraz oczywiście nad integracją obecnych usług z nowym serwerem.
Modele- Krzys292 podzielił się screenem nowych kontenerów autorstwa chudya, które zastąpią stare modele.

Wyglądają zacnie, sami oceńcie. Screen przedstawia terminal kontenerowy w Pruszkowie.
- Chudya przygotował kolejny model wagonu towarowego w 4 malowaniach, który docelowo powiększy park wagonów towarowych w TD2. Jedno z malowań jest identyczne jak w obecnym modelu (408S_CIECH_Uacs_01), w związku z tym zostanie on docelowo zastąpiony nową wersją.




- Kolejny model, który wyszedł ze studia k292 to naprężacze. Z dobrze poinformowanych źródeł wiem, że to nie jest ostatnie słowo Krzyśka w tym klimacie


ScenerieDo nadchodzącej wersji symulatora zostały dostosowane następujące scenerie:
Wybrane informacje z Forum- Sesja na stałych blokadach na PL2 - TomekzT wyszedł z propozycją zorganizowania przez społeczność na serwerze PL2 mini-sesji na stałych blokadach. Pomysł chwycił, a organizacją mini-sesji zajmuje się danio. Osoby zainteresowane odsyłam do wątku na forum.
- GSS - Generator Spawnowania Składów - matix78 przedstawił narzędzie do pomocy przy sprawowaniu składów przez DR. Generator posiada bazę danych taboru, dzięki której w prosty sposób każdy może znaleźć coś dla siebie.

- W ramach rozbudowy narzędzia TD2-helper PWisnia dodał kolejne funkcjonalności:
- generatory rozkazów pisemnych O i S
- generator wpisów do semaforów
W planach jest generator rozkazów pisemnych N, oraz generator przejść międzytorowych. Projekt jest we wczesnej fazie rozwoju, ale zapowiada się interesująco.
- Generator zapowiedzi pociągów którego autorem jest Mr_bar otrzymał aktualizację do wersji 0.5.1, w której znalazła się obsługa gongu i kilka nowych opcji do generowania komunikatów.

Wszystkim, którzy dotarli do tego miejsca gratuluje wytrwaości i
raz jeszcze zachęcam do wypełnienia krótkiej ankiety na temat tego wpisu.//Xoorbes: Zgodnie z sugestią, zmieniłem trochę formatowanie tekstu i domyślny rozmiar obrazków.